„Je to děs. Nejen u tramvajové zastávky, ale i na dalších místech, kde hrozí, že spodkem škrábnu o kostky. Ať to zalijou asfaltem! Takové podsypávání a přeskládávání kostiček furt dokola, to je na nic,“ obrátil se na Olomoucký deník řidič, jenž žije v centru Olomouce a třídou Svobody denně projíždí v obou směrech.

Dílčí opravy nerovného povrchu krytého dlažebními kostkami musí město provádět téměř každým rokem. Problém je velká dopravní zátěž a zejména nestabilní podloží pod silnicí. Velká část bulváru totiž stojí na zasypaném vodním kanále, který v minulosti vedl podél hradeb.

Tramvajová trať do Pavloviček, ulice Hodolanská. Říjen 2023
Zruší tramvajovou trať do Pavloviček? Je v hrozném stavu, město řeší, co s ní

Komplexní rekonstrukce problematické komunikace je však zatím v nedohlednu.

„Ve střednědobém výhledu, což je do roku 2026, se s tím nepočítá,“ potvrdil náměstek primátora Tomáš Pejpek.

Priority jsou teď jinde

Priority, které vycházejí zejména z nutnosti rekonstrukce tramvajových tratí, jsou v současnosti jinde.

„Zahájili jsme přípravu městské třídy - Palackého, Litovelská a třída Míru po Pražskou. Tam budeme směřovat pozornost. Pak je to také tramvajová trať do Hodolan,“ vysvětloval náměstek.

Studie počítá s pěší zónou v části ulice Palackého. Široké chodníky budou s kolejištěm v jedné výškové úrovni, navrženo je stromořadí. Smíšený provoz pěších a cyklistů.
Pěší zóna v Palackého? Oprava tramvajové trati má radikálně proměnit ulice

Mimo možnosti města

Pokud by se město v budoucnu mělo pustit do generální opravy třídy Svobody, vyžadovalo by to podle Pejpka odhadem vyšší stovky milionů korun.

Přípravy tak rozsáhlé investice jsou na několik let a bez evropských dotací jsou mimo možnosti města.

Vizualizace komplexu Smetanka Park, který vyroste u hlavního nádraží v Olomouci
Jak se změní Olomouc? Tady je přehled chystaných staveb

Na třídě Svobody nedávno opravily dopravní podnik a město Olomouc tramvajovou křižovatku u okresního soudu a také křižovatku třídy Svobody a Aksamitovy ulice, spolu s vozovkami a chodníkem před poliklinikou.

Přechody na třídě  Svobody čekají stavební úpravy, hotovo má být do 25. srpna.
VIDEO: Přechody u tržnice musí opravit, dělají se tam "bazény"

Umělé říční koryto k obraně města

Terezská brána a tehdejší Josef v Engelstrasse (dnešní třída Svobody) na pohlednici ze začátku 20. stoletíTerezská brána a tehdejší Josef von Engel Strasse (dnešní třída Svobody) na pohlednici ze začátku 20. stoletíZdroj: Archiv Deníku

Kde je dnes na tomto olomouckém bulváru kostkovaná silnice, která kvůli častým nerovnostem drásá nervy motoristů, v minulosti protékalo rameno Moravy.

Jednalo se o umělé koryto vyhloubené na západní straně hradeb pro vylepšení tehdejší obrany města. Jeho součástí bylo zhruba 300 let. Do poloviny minulého století. Od 30. do 50. let byl umělý vodní tok vedoucí z Hejčína (zásobován vodou z Mlýnského potoka) po soutok za tržnicí postupně zakrýván.

V podzemí se dodnes nacházejí skruže i pozůstatky vodních staveb – před 10 lety dělníci při výkopech v křižovatce před Husovým sborem odhalili zasypané cihlové mostní oblouky.

Torzo cihlové klenby mostu u Slovanského domu
Při výkopech ve Studentské ulici odkryli dělníci klenby starého mostu