Regionální trať Olomouc – Uničov – Šumperk je v Česku jediná s takzvaným výhradním provozem, vlaky bez ETCS zde dopravce nasadit nemůže. Problémy se zabezpečovačem jsou delší dobu. Měsíčně docházelo z důvodu výpadků přibližně ke třiceti zásahům do jízd osobních vlaků.

V minulých dnech však byla situace kritická: „Tento týden to bylo obzvlášť hrozné, to opravdu nebyl den, kdy by vlak neměl aspoň 5 minut zpoždění. Většinou to bylo i 10 a více minut,“ popisoval cestující v diskusi na webu Zdopravy.cz.

Problém se během jízdy projevuje tak, že vlaky začnou z ničeho nic, i ve vysoké rychlosti, silně brzdit. Někdy úplně zastaví. Vzhledem k tomu, že se jedná o jednokolejnou trať, způsobuje to značné problémy.

Jedním z míst, kde cyklisté nejčastěji přenášejí kola přes rychlíkovou trať, se nachází u mostku přes Trusovický potok u Černovíra. Právě tudy povede podchod.
Hazard na trati u Olomouce má skončit. Postaví podchody pro cyklisty i plot

Posledního října odřekl dopravce celkem patnáct vlakových spojů. Cestující kritizovali špatnou informovanost o aktuální situaci ze strany dopravce a správce infrastruktury.

„Zabezpečovací systém je v pilotním režimu, a to z toho důvodu, aby se všechny nedostatky vyladily. Nespolehlivost systému ETCS už řeší zástupci železničních subjektů v republice. Jakmile závadu vyřešíme, trasa z Olomouce do Šumperka bude jedna z nejbezpečnějších tratí v Česku,“ uvedl Michal Zácha, náměstek hejtmana pro oblast dopravy.

KIDSOK, což je koordinátor veřejné dopravy v Olomouckém kraji, se v minulém týdnu cestujícím za občasné snížení přepravního komfortu na svých internetových stránkách omlouval.

„Nespolehlivost ETCS je již řešena zástupci příslušných železničních subjektů v ČR,“ uvedl.

Vizualizace VRT Přerov - Bohumín
K Olomouci rychlostí 320 km/h. Chystaný úsek VRT pomůže hanácké metropoli

Situaci podle koordinátora dále komplikují opožděné dodávky třívozových souprav RegioPanter ze strany výrobce smluvnímu dopravci ČD.

„Dočasně nasazované dvouvozové jednotky v Olomouckém kraji nemusí být v některých případech kapacitně zcela vyhovující. Tím spíše, dojde-li k odřeknutí nebo zpoždění předchozího vlaku,“ vysvětloval KIDSOK