Na trati by tak od letošního prosince, kdy na ni má začít elektrický provoz, měly jezdit čtyři dvouvozové soupravy RegioPanter a dvě klasické soupravy tažené elektrickými lokomotivami. Uvedl to mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Podle něj je pak mají v další fázi na trati Olomouc-Uničov-Šumperk nahradit nové třívozové RegioPantery. Dodávka valné většiny ze sedmadvaceti objednaných "panterů" pro elektrické linky v Olomouckém kraji se čeká v průběhu příštího roku.

Se zrychlením cestování na přestavěné regionální trati Olomouc-Uničov-Šumperk se počítá až s upraveným jízdním řádem v červnu 2023. 

Ilustrační foto
Velké škrtání vlaků! Olomoucký kraj zrušil desítky spojů, tady je přehled

Velká modernizace a elektrizace tratě začala v létě 2019 na úseku Olomouc – Uničov, nyní Správa železnic finišuje s pracemi mezi Uničovem a Šumperkem.

„Nyní zde probíhají práce na železničním svršku, spodku, mostních objektech, nástupištích, kabelizaci a na nově instalovaném trakčním vedení. Od 11. prosince bude na trati Olomouc – Šumperk možný plnohodnotný elektrický provoz,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Provoz na celé trati Olomouc – Šumperk bude od začátku řízený dálkově z regionálního dispečerského pracoviště v Olomouci. ETCS v úseku Olomouc – Uničov je od 30. června již ve zkušebním provozu, později má být zaveden výhradní provoz pod ETCS na celé trati.

Mezi Olomoucí a Uničovem se díky modernizaci maximální rychlost zvýší z původních 90 km/h na 160 km/h. Mezi Uničovem a Šumperkem bude maximální rychlost 100 km/h, před rekonstrukcí trati bylo maximum 65 km/h.

Elektrická jednotka RegioPanter.
Z Olomouce posviští tyto nové vlaky. Kraj má smlouvu na 27 špičkových panterů

Zkrácení jízdy od června

Výraznější zkrácení jízdních dob nicméně přijde až s první změnou jízdního řádu v červnu.

Některé spěšné vlaky zvládnou cestu z Olomouce do Šumperka za 50 minut, což je o 20 minut kratší doba než před zahájením modernizace.

Trasu Olomouc – Uničov by měl spěšný vlak urazit za 20 minut, v roce 2018 to bylo 30 minut. Návrh nového jízdního řádu je na stránkách SŽ.

Celkové investiční náklady elektrizace a modernizace trati z Olomouce do Uničova činí 4,2 miliardy korun. Celkové investiční náklady na navazující dva úseky až do Šumperka činí v součtu 3,5 miliardy korun.

Trať z Olomouce do Uničova je první regionální tratí, kde se Správa železnic rozhodla zvýšit rychlost na 160 km/h. Vlakům zde nahrává hustota osídlení a nízká kapacita silnic, už před rekonstrukcí trať patřila k nejvíce vytíženým regionálním tratím.

Souprava ČD RegioPanter v Olomouci. Ilustrační foto
Místo RegioPanterů dál jen motoráky. Na co čeká "rychlotrať" Olomouc - Uničov?

První nová vozidla v únoru 2023, říká mluvčí ČD Lukáš Kubát

Jaká vozidla dnes ČD na trať 290 vypravují?
Dnes se jedná o motorové jednotky řady 814.2 (což je třídílná RegioNova) nebo řady 843 s přívěsným řídícím vozem. Tato vozidla jsou provozována pouze na úseku Olomouc hl. n. – Uničov. Z důvodu pokračujících stavebních prací na úseku z Uničova do Šumperka je na tomto úseku i nadále zavedena náhradní autobusová doprava.

Jaká budou ČD vypravovat po zprovoznění elektrické trakce?
Po zprovoznění elektrické trakce se jedná o nasazení elektrických vozidel rozděleného do dvou etap. V první etapě půjde o přechodné nasazení dvoudílných elektrických jednotek řady 650 (dvouvozová souprava RegioPanter, pozn. red.), doplněných o dvě klasické soupravy s elektrickou lokomotivou řady 362. Toto přechodné nasazení je nutné přijmout s ohledem na dodavatelské termíny výrobce třídílných elektrických jednotek řady 640 RegioPanter s určením pro Olomoucký kraj.

Jak to s dodávkou 27 nových RegioPanterů pro Olomoucký kraj vypadá? Kdy přijde první?
První dodávka nových vozidel má být zahájena v únoru 2023 s tím, že do konce roku 2023 bude dodáno zhruba 20 kusů těchto vozidel. Po dodání všech nových vozidel bude v elektrické trakci na území Olomouckého kraje provozována pouze elektrická jednotka řady 640 RegioPanter na všech spojích.

Stanice Kouty nad Desnou.
Zázrak v Jeseníkách: z trati na odpis je jedna z nejlepších lokálek v Česku

Pokud ČD na Uničovku vypraví elektrické vlaky už v prosinci před dodáním nových jednotek, nebudou v kraji chybět jinde?
V případě zahájení elektrické vozby na trati 290 se jedná o čtyři nová vozidla řady 650 z výroby a dále o elektrické lokomotivy řady 362, které byly dislokovány z jiných krajů, kde již proběhla výměna za nová vozidla z výroby.

Jak se zkrátí jízdní doby dle jízdního řádu?
Jelikož na trati 290 Olomouc hl.n. – Šumperk bude s platností od 1. 1. 2023 zahájen výhradní provoz pod dohledem ETCS, je jízdní řád rozdělen na dvě etapy. Do data červnové úřední změny bude zaveden stávající dopravní model. Od data úřední změny, tedy po kompletní dodávce nových vozidel pro tuto trať, bude zaveden dynamický jízdní řád s navýšeným počtem spojů. U části spojů (rychlý osobní vlak) bude cestovní doba na 58kilometrovém úseku ze Šumperka do Olomouce zkrácena o 12 až 15 minut na celkových 50 minut.

Nádražní budova ve stanici Hlubočky, 24. června 2022
Nádraží v Moravském Berouně změnilo vizáž. Chystají se proměny dalších na trati