Zvyšování cen se však pravděpodobně projeví na všech linkách sdružených v integrovaném dopravním systému Olomouckého kraje. Rozhodla o tom krajská rada, která rozvázala ruce městům v regionu. Ty budou moci v dubnu jízdné zvýšit o devět procent.

„Olomoucký kraj má ve srovnání s jinými regiony jedno z nejnižších jízdných. Rozhodli jsme se proto zvýšit jízdné průměrně o 9 procent na všech trasách integrovaného dopravního systému,“ naznačil Alois Mačák (ČSSD), náměstek olomouckého hejtmana.

„Kraj jízdní tarif v průběhu posledních třech let neupravil, mezitím České dráhy čtyřikrát zdražili své jízdné. Od prvního ledna minulého roku se mimo jiné také navýšila daň z přidané hodnoty z 5 na 9 procent, museli jsme na to nějakým způsobem také zareagovat,“ pokračoval Mačák.

Na cenách běžných jízdenek se rozhodnutí krajské rady projeví zdražením o dvě koruny. V Olomouci proto za jízdu tramvají, či autobusem člověk zaplatí 12 korun, v ostatních městech kraje, jej zase lístek místo 7 korun přijde na 9.

„Zdražení jízdenek mi vadí. Nechce se mi totiž dávat více peněz za autobus, když cena nafty v poslední době klesla. Obávám se však, že mi nic jiného nezbude, pokud nebudu chtít všude chodit pěšky. Jsem však zvědavá, jak se tato změna projeví na ceně měsíčního kuponu, ten si totiž zvyknu někdy kupovat,“ naznačila Kateřina Drhlíková z Olomouce.

„Dvanácti korunová jízdenka mi příliš vadit nebude, důležité však je, aby tyto peníze navíc přepravci rozumě využili. Pokud by se zlepšila kvalita vozů, nebo zvedli ceny řidičů, tak to pochopím,“ uvedl zase Olomoučan Rudolf Skácel.

O tom o kolik přesně a které druhy jízdného podraží rozhodnou městští radní. V Olomouci se touto otázkou bude rada zabývat v únoru.

„Nechci prozatím předbíhat, už teď se však dá říci, že kromě návrhu na dvanácti korunový lístek bude náš záměr počítat s tím, že se zdražování všech druhů dlouhodobého jízdného dotkne jenom minimálně,“ naznačil Svatopluk Ščudlík (ČSSD), náměstek Olomouckého primátora.

Ke zdražování přistoupil kraj podle Mačáka na podnět od měst, začleněných do integrovaného dopravního systému, které měly problémy pokrýt zvyšující se náklady dopravců.

Olomouc letos na provoz dopravního podniku (DPMO) přispělo částkou 180 milionů korun, z investičním balíčku rozpočtu by pak DPMO mohlo získat ještě dalších 20 milionů korun.