Olomoucké sociální sítě se od čtvrtečního odpoledne plní příspěvky lidí, kteří reagují emotivně na čtvrteční neštěstí na zastávce u Flory, někteří zmiňují i vlastní zkušenosti. Mnozí se podivují, jak se taková tragédie vůbec mohla stát, když jsou vozy vybaveny různými bezpečnostními prvky pro podobné situace.

V internetových diskuzích se objevují i hlasy těch, kteří měli cestovat spolu se seniorkou ve stejné soupravě tramvají staršího typu T3. Hovoří o tom, že řidič zřejmě vůbec nereagoval na to, že cestující zůstala pod koly tramvaje.

Jedna z žen popsala, že se tramvaj rozjela a pokračovala v jízdě až na další zastávku Wolkerova. „Tou cestující, která řidiče zastavila, jsem byla já. V další jízdě jsem mu bránila stáním ve dveřním prostoru. Chtěl prostě jet dál. Jediné, co mi opakoval asi třikrát, bylo, že nikoho neviděl,“ popsala v diskuzi svědkyně. Jiný příspěvek hovoří o tom, že řidič jel dál, i když cestující mačkali tlačítko Stop.

Podobně okolnosti nehody vylíčilo také další svědectví. „V té tramvaji jsem bohužel jel. Řidič nereagoval na nouzovou signalizaci od cestujících. Dojel až na další zastávku, kde jsme mu ´slušně´ řekli, co provedl,“ uvádějí někteří přispěvatelé post ze sociálních sítí.

Další cestující poukazovala na to, že seniorka měla začít vystupovat až ve chvíli, kdy už bylo slyšet signál, že se dveře zavírají. „Do poslední chvíle seděla na sedačce. A dveře byly volně průchozí, žádná tlačenice. Je hrozné, co se stalo, ale na druhou stranu, kdyby paní vystupovala, jak měla, nic by se nestalo,“ zmiňovala jedna z diskutujících.

Tragická nehoda ve Wolkerově ulici v Olomouci. Tramvaj srazila chodkyni. 14.9.2023
Tragédie u Flory: žena uvízla v rozjíždějící se tramvaji, zemřela na místě

Policie a DPMO: Nekomentujeme

Všemi okolnostmi tragické dopravní nehody se od čtvrtečního odpoledne zabývají olomoučtí policisté. Ti nyní svědectví ze sociálních sítí nijak nekomentovali.

„Byly zahájeny úkony trestního řízení pro podezření z usmrcení z nedbalosti. Bližší informace s ohledem na začátek prověřování nebudeme v tuto chvíli poskytovat,“ sdělila v pátek policejní mluvčí Petra Vaňharová.

O mimořádné události byla ihned informována Drážní inspekce, která po zhruba dvou hodinách od nehody povolila obnovení provozu na trati. „Srážka tramvaje s osobou nám byla nahlášena, na místě jsme šetření neprováděli a zatím nehodu nevyšetřujeme,“ informoval v pátek dopoledne mluvčí inspekce Martin Drápal.

Dopravní podnik města Olomouce vyjádřil hlubokou lítost nad úmrtím cestující. K okolnostem nehody se zatím vedení dopravního podniku odmítlo blíže vyjadřovat.

„Jednalo se o tramvaj T3 vybavenou bezpečnostním systémem, který by měl zabránit tomu, aby se rozjela v případě, že je někdo přivřený ve dveřích. Zda mohl systém v tu chvíli selhat nebo se tam mohl zachytit například jen tenký kousek oděvu, by v tuto chvíli byly jen spekulace. Čekáme na výsledky policejního vyšetřování. Dokud nebudou jasné okolnosti nehody, nemůžeme se k tomu blíže vyjadřovat,“ uvedla Anna Sýkorová, mluvčí DPMO.

Kamery jen u novějších modelů

Zmíněným bezpečnostním systémem jsou podle ní vybaveny všechny olomoucké tramvaje. Novější vozy navíc mají kamerový systém, v těch starších se řidiči musejí spoléhat na zpětná zrcátka.

V každém voze jsou také záchranné brzdy umístěné pod plexisklem.

„Jsou vybaveny kladívkem, které je možné použít v případě, že se tlačítko nedaří dostatečně zmáčknout. U každých dveří všech vozů jsou také tlačítka, která stačí několikrát zmáčknout a dát tak řidiči najevo, že se ´něco´ děje. V mimořádné situaci, která nastala ve čtvrtek na zastávce u výstaviště by bylo nejvhodnějším řešením použít záchrannou brzdu,“ vysvětlila mluvčí DPMO.

Řidiči podle ní procházejí pravidelným školením, které vždy reaguje na aktuální situace z běžného provozu.

„Až budeme mít vyhodnocení od policie k této události, bude to určitě do školení řidičů také zařazeno,“ ujistila Anna Sýkorová.

Dítě vlečené tramvají 100 metrů

Podobná nehoda, kdy tramvaj sevřela ve dveřích cestujícího a strhla jej s sebou, se stala před patnácti lety. V červnu 2008, také na Wolkerově ulici, ale u mrazíren, o zastávku dále než nyní, dveře tramvaje sevřely nohu tříletého chlapce.

Následně jej rozjíždějící se vůz vláčel zhruba sto metrů po zemi. Hoch naštěstí přežil, skončil v nemocnici s tržnými ranami a odřeninami.

Malý Honzík, kterého v Olomouci zranila tramvaj
DPMO může platit miliony, včas nehlásil zranění Honzíka

Řidič tramvaje o rok později odešel od soudu s podmínečným trestem. Dopravní podnik dostal pokutu 30 tisíc korun. Hned po nehodě nechal namontovat do vozů jednotné záchranné brzdy, které doplnil cizojazyčným označením, stejně tak tlačítka pro komunikaci s řidičem.