Je pondělí 20. prosince krátce před polednem, v kopcích Mírovské vrchoviny zalézá zima za nehty. Po jedné z nejdůležitějších silnic, které spojují Čechy s Moravou, se valí proudy aut. Stojím na konci dlouhé rovinky v místech, kde cesta přechází do zatáček. O několik set metrů dál už je Studená Loučka.

Silnice má v těchto místech tři pruhy. Zatímco v prudkém stoupání od Mohelnice dýchavičné kamiony předjíždí osobní auta i dodávky, směrem dolů za dvojitou plnou čárou se z kopce řítí osobní i nákladní vozidla. Chvílemi mám pocit, jakoby zde devadesátka nebyla maximální, ale minimální povolenou rychlostí.

Řetízek, paralen i kolo od auta

V neděli se zde stala nehoda, při níž zemřel člověk. Místo tragédie prozrazují zbytky sorbentu na kraji vozovky a úlomky plastu z havarovaného vozu. Mezi černými kousky umělé hmoty leží kovový řetízek pánských hodinek a krabička od paralenu. O kousek výš na stráni pak kolo z auta. Náraz musel být silný, v příkopu jsou skutálené i kameny ze skalky nad silnicí.

Čelní střet

Tragická nehoda se stala v neděli po patnácté hodině.

„Dvaasedmdesátiletý řidič jel s vozidlem Škoda Kodiaq od Studené Loučky na Mohelnici. Z dosud nezjištěných příčin přejel do protisměru, kde se jeho vůz čelně střetl s protijedoucím vozidlem Mercedes Benz Vito,“ popsala policejní mluvčí Marie Šafářová.

Pětatřicetiletý řidič mercedesu zemřel na místě. Druhého, zraněného řidiče záchranáři převezli do Fakultní nemocnice v Olomouci. Do stejné nemocnice byli na ošetření převezeni i spolucestující z mercedesu, žena se dvěma nezletilými dětmi. Škodu na vozidlech policisté odhadli na 1,4 milionu korun, důležitá silnice byla po nehodě pět hodin neprůjezdná.

Nehoda v neděli 19. prosince 2021 na Mohelnickém kopci. Řidič Mercedesu Vito čelní náraz nepřežil
Tragédie na Mohelničáku: škodovka vletěla do protisměru, druhý řidič nepřežil

Devět smrtelných nehod za posledních 10 let

Úsek mezi Moravskou Třebovou a Mohelnicí je dlouhodobě problematický. Především kvůli husté dopravě, v zimních měsících působí ve stoupáních problémy sníh či ledovka.

Silnici se nevyhýbají ani nehody. Těch smrtelných bylo za posledních deset let mezi oběma městy devět.

Jen pár set metrů pod místem nedělní nehody stojí křížek s datem úmrtí 26. 1. 2021. O dalších pár set metrů níž visí na stromě další památníček.

Dálnice by měla být bezpečnější

V budoucnu má silnici první třídy nahradit dálnice. Ta vychází jako bezpečnější. Pro srovnání: na dálničním úseku mezi Mohelnicí a Olomoucí se v uplynulých deseti letech stalo jedenáct smrtelných nehod. Tato dálnice je přitom zhruba dvakrát delší než „jednička“ z Mohelnice do Moravské Třebové.

Osmnáctikilometrový dálniční úsek ze Starého Města u Moravské Třebové do Mohelnice Ředitelství silnic a dálnic administrativně připravuje.

Letos v květnu mu projekční firma odevzdala dokumentaci pro územní rozhodnutí a Ředitelství požádalo o vydání územního rozhodnutí. Přepokládá, že by klíčové povolení mělo získat během příštího roku.

Západní obchvat Olomouce je provizorně napojen na rondel u Globusu. Září 2021
Špunt u Globusu? Začaly výkupy pozemků. Kdy dostaví zbytek obchvatu?

„V říjnu byl odevzdán koncept podrobného geotechnického průzkumu tunelu Maletín. Probíhá podrobný geotechnický průzkum celé trasy. V červnu bylo zahájeno výběrového řízení na dokumentaci pro stavební povolení. K podpisu smlouvy s vítězným zájemcem došlo v září,“ shrnulo Ředitelství silnic a dálnic vývoj kolem stavby k listopadu letošního roku.

Stavba by podle aktuálních plánů státní příspěvkové organizace měla začít v roce 2025, první auta by na nový úsek měla vyrazit o tři roky později. Pro řidiče pak bude problémový kopec zvaný Mohelničák minulostí.