„Letos máme kolem sto osmdesáti aut, což je asi o padesát až šedesát méně než bývá obvyklé. Jsou z celé republiky a také Polska, Slovenska a Maďarska,“ vypočítal organizátor akce Michal Štauder.

Vlastníci trabantů, případně dalších vozidel vyrobených v éře socialismu ve východním bloku, se do Plumova sjeli v pátek. V sobotu byla na programu spanilá jízda k propasti Macocha. Odpoledne patřilo soutěžím, hlasování o nejkrásnější vozy, ale třeba také prodeji náhradních dílů.

„V sobotu se také koná táborák, což je letošní novinka,“ poznamenal Michal Štauder.

Odemykání točny v olomouckém depu. 4, července 2020
Rosnička, Sergej či Pilštyk. V Olomouci se odemykala točna, podívejte se

První prototypy trabantů sjely z pásu továrny ve východoněmecké Zwickau v listopadu 1957. Známým a rozšířeným se stal Trabant 601, který se vyráběl od roku 1964 jen s malými změnami až do roku 1990.

Ve své době byl trabant velmi progresivním automobilem. Ve velké míře při jeho výrobě našly využití plasty. Poháněn byl dvoutaktním motorem. Poslední trabant sjel z výrobní linky ve Zwickau v roce 1991.

Architektonická instalace na Dolním náměstí v Olomouci, 3. 7. 2020
Na olomouckém náměstí jsou hamaky k poležení