Zatím však propustnost autoskel měřit nemůžou, protože jim ministerstvo dopravy dodnes neurčilo, jaké přístroje si k tomu mají pořídit.

Resort dopravy nyní lhůtu pro povinné kontroly autoskel na STK prodloužil až na leden 2014.

Policie však motoristy pokutuje už od loňského prosince, kdy dostala nové měřicí přístroje.

Jen málokterý majitel motorového vozidla si může být naprosto jistý tím, že jeho vůz při policejní kontrole měřením propustnosti autoskel projde.

Pochybnosti trápí hlavně řidiče, kteří si pořídili ojeté auto a netuší, zda barevný tón skel nebo fólie nalepená předchozím majitelem předepsané parametry splňují.

„Před dvěma měsíci jsem si koupil v bazaru auto s tmavší fólií. Obvolal jsem už všechny stanice technické kontroly v Olomouci, ale žádná z nich propustnost neměří. Přitom od května to měly dělat povinně jako součást kontrol. Nevím, jestli mám fólii rovnou odstranit nebo čekat, až mi policie dá několikatisícovou pokutu,“ postěžoval si devětatřicetiletý Pavel Pospíšil z Olomoucka.

Technici neví, jaké měřidlo pořídit

Měření propustnosti autoskel v Olomouci dodnes nenabízí ani jedna ze čtyř stanic technické kontroly. A změna k lepšímu nenastane ani od května.

„Samozřejmě že se počítalo s tím, že od května propustnost měřit budeme. Jen pořád čekáme na to, až nám ministerstvo dopravy konečně určí, jaké přístroje si kvůli tomu máme nakoupit. Není to levná záležitost, bude to stát desítky tisíc korun. Smutné na tom je, že řidiči kvůli příliš tmavým fóliím už půl roku dostávají od policie pokuty, ale přitom sami nemají žádnou možnost zjistit, jak na tom jejich auto je,“ řekl technik olomoucké STK, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Preventivní měření propustnosti autoskel u olomoucké tržnicePodobně jsou na tom i ostatní olomoucké STK.

„Lidé nám samozřejmě volají, chtějí propustnost přeměřit, aby měli jistotu, že nedostanou pokutu. Nemůžeme jim ale pomoct. Ministerstvo nám nedalo pokyny ohledně přístrojů. Sami ho koupit nemůžeme, protože nevíme jaký typ. Byly by to vyhozené peníze. Měření jsme přitom zákazníkům chtěli poskytovat zdarma,“ poznamenala pracovnice jiné STK.

Také ona trvala na tom, že zůstane v anonymitě, aby později jejich firma neměla problémy s ministerstvem.

99 procent aut neprošlo

Policie v Olomouckém kraji přitom řidiče pokutuje už od loňského prosince, kdy všechny dopravní inspektoráty v kraji dostaly přístroje na měření propustnosti autoskel. Od té doby už policisté pro řidiče uspořádali několik preventivních měření.

„Zájem o ně byl obrovský, vždy přijedou desítky motoristů. Výsledky jsou však zarážející. V Olomouci vyhověly z šestačtyřiceti vozů jen dva, předepsané parametry nesplnil dokonce ani vůz autoškoly.

Ve Šternberku jsme měřili ve čtvrtek 12. dubna, i tam byly u devětadevadesáti procent vozidel hodnoty nevyhovující,“ sdělila olomoucká policejní mluvčí Marta Vlachová.

Povinně na STK? Až do roku 2014

To, že řidiči nemají možnost si propustnost autoskel nechat změřit ani za poplatek, policisté podle ní dobře vědí.

„Právě proto pořádáme preventivní měření pro veřejnost. Zájemci, kteří by měli o přeměření svých vozů zájem, se mohou ozvat na e-mai- lu pisol@mvcr.cz a my pro ně zorganizujeme další takovou akci,“ slíbila Vlachová. Kuriózní je, že také olomoucká policie musela na některých služebních vozidlech odstranit tmavé fólie, protože rovněž nesplňovaly předepsané parametry.

Ministerstvo dopravy potvrdilo, že od 1. května 2012 má platit novelizovaná vyhláška o kontrole propustnosti autoskel ve stanicích technické kontroly.

„Povinně se to však nebude dít od tohoto termínu, ale až od 1. ledna 2014. Odložili jsme platnost proto, aby si jednotlivé STK mohly pořídit měřicí přístroje. Do té doby se určitě zavčas dozvědí, které přístroje splňují požadavky na tato měření. Technici to na STK zatím hodnotí pouze lidským okem, což je nepřesné,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Doporučení: na skla folie vůbec nelepte

Na druhou stranu však ministerstvo doporučuje motoristům, aby si skla fóliemi už neupravovali. A už vůbec ne automobily, které mají skla zatmavená přímo z výroby.

„Ta jsou totiž na přípustné hranici. Jakékoliv další fólie by pravděpodobně přesáhly povolenou propustnost. Každá fólie by měla mít atest. Ten, kdo službu provádí, musí vědět, na jaké sklo lepí. Pokud řidič dostane od policie pokutu, měl by reklamaci uplatnit tam, kde mu fólii nalepili,“ poradil Martin Novák.

Různé druhy autofólií v Olomouci řidičům na jejich vozy lepí a také odstraňuje například firma, která sídlí v ulici Šlechtitelů. Od té doby, co policie začala s kontrolami propustnosti a pokutováním řidičů, tam nemají o zakázky nouzi.

„Je tady každý den několik automobilů, ze kterých odstraňujeme tmavé fólie. Jejich majitelé mají strach z pokuty nebo ji již dostali. Už jsem kvůli tomu pořídil přístroj. Lidem, kteří k nám přijedou, změřím propustnost zdarma a poradím jim, co s tím udělat,“ řekl majitel firmy Roman Bata.

Zručnější řidiči si podle něj mohou starou fólii ze skel odstranit sami. Riskují však, že si vůz poškodí.

„Často přijedou s poškrábanými skly nebo se skly upatlanými od lepidla a máme s tím pak víc práce a je to dražší. Orientační cena za odborné odstranění fólií z bočního okna řidiče a spolujezdce je asi tisíc korun,“ doporučil Bata.

Jaká pokuty hrozí řidičům

Pokud fólie propustí méně než 70 % světla, hrozí řidiči bloková pokuta do pěti tisíc korun a řidič je upozorněn, aby fólie z oken odstranil.

Pokud je propustnost pod 20 %, policisté přestupek postoupí správnímu orgánu a řidiči je zakázána další jízda. Pokuta je v tomto případě od pěti do deseti tisíc korun nebo hrozí zákaz řízení na šest až dvanáct měsíců.

Tyto parametry platí jen pro boční sklo u řidiče a spolujezdce. Sklo spolujezdců sedících za řidičem a sklo na zadních dveřích vozu může mít fólii jakkoliv tónovanou i zcela neprůhlednou.