S Mozartovou operou Titus se olomoucké publikum setká podruhé. Naposledy byla uvedena ještě v tehdejším Divadle Oldřicha Stibora v listopadu 1988.

„Na návrat Tita po pětatřiceti letech do našeho divadla se velmi těším a jsem rád, že můžeme divákům představit tento Mozartův méně známý kus. Děkuji Veronice Kos Loulové, že titul pro naše divadlo vybrala a společně s Jiřím Havelkou opět o něco rozšířila olomoucké operní obzory,“ vyzdvihl David Gerneš, ředitel Moravského divadla Olomouc.

Už není třeba dělat vůbec nic. Jan Frič. Divadlo v Dlouhé
Divadelní Flora začíná. Které představení si vyberete?

K Mozartovým operám má Veronika Kos Loulová velmi blízký vztah, v minulosti již režírovala například Figarovu svatbu, Cosi fan tutte nebo Kouzelnou flétnu.

„Opera Titus bývá v Česku opomíjená vedle například Dona Giovanniho, ačkoliv byla taktéž premiérována ve Stavovském divadle. Možná proto, že není plná milostných intrik, ale těch mocenských. Síla a virtuozita Mozartova génia je v ní však silně přítomna,“ popsala režisérka a šéfka souboru opery a operety Moravského divadla.

Společně s Jiřím Havelkou přistoupila k inscenaci antické klasiky inovativně. Sobě a divákům kladou otázky, jak má vypadat tradiční podoba opery a proč je opera vnímána i dnes jako forma, která má být spíše uchovávána a oprašována, než jako forma podléhající vývoji a inovaci. Důležitými tématy jsou vnímání klasického díla v současnosti, představy o dávné historii i divák samotný.

Pedagog Milan Ludvík jde předat vedení města petici proti spojení Moravské filharmonie Olomouc a Moravského divadla Olomouc v jednu kulturní instituci, 4. května 2023
Devastace kultury v Olomouci! Lidé peticí odmítají spojení divadla a filharmonie

Inscenace se totiž zabývá také jeho očekáváním a způsobem utváření jeho názorů a interpretací.

„U této inscenace se také snažíme akcentovat téma diváckého očekávání, hodnocení, které nám náš mozek dopředu nabízí a rovnou nás vyzývá k zaujímání postojů, i když s danými věcmi ještě nemáme konkrétní zkušenost. Diváci se ale rozhodně můžou těšit na to, že budou přímými pozorovateli výbuchu Vesuvu a valící se lávy v divadle,“ naznačil režisér Jiří Havelka. Ten má za sebou řadu úspěšných inscenací na pražských scénách, ve filmu debutoval snímkem Vlastníci, jeho posledním filmovým počinem je tragikomedie Mimořádná událost.

Hudební stránka olomoucké inscenace nabídne podle tvůrců kombinaci Mozartovy očekávané kvality a ohromnosti a pověstné hravosti a překvapivosti, která se často projevuje v propracovaných detailech.

„Posluchač Mozartových oper je zvyklý na efektní předehru a střídání recitativů nebo prózy a hudebních čísel. Ani předposlední opera slavného salzburského rodáka není výjimkou. Předehra k Titovi si kvalitou v ničem nezadá se slavnějšími předehrami z Figarovy svatby, Dona Giovanniho nebo Kouzelné flétny,“ míní šéfdirigent orchestru Moravského divadla Petr Šumník.

Moravské divadlo Olomouc připravuje na sezonu 2023/24 deset premiér.
Krobot i Paulová. Moravské divadlo připravuje deset novinek. Co vše chystá

Operu Titus uvede Moravské divadlo v premiéře v pátek 19. května v 19 hodin. Další představení jsou na programu v sobotu 20. května a v pondělí 5. června.