Pak výpady ze strany konkurence a nelibost záchranářů a veřejnosti v Olomouckém kraji, že v příštích čtyřech letech mají zajišťovat akutní lékařskou péči více než 20 let staré helikoptéry.

„Nenabídli jsme dumpingovou cenu. Větší trh bychom nezískali. Obvinění je jen součást konkurenčního boje," vysvětluje v rozhovoru pro Deník ekonomický ředitel slovenské společnosti ATE Michal Kvaka.

Do tendru jste šli se dvěma typy vrtulníků (starší Agustou a novějším Bellem), na základě jakého klíče jste rozhodovali, že v Olomouci budete soutěžit s Agustou?
Předcházela tomu hlubší analýza, ale východisko na rozhodování o použití typu vrtulníku bylo jednoduché. Z hlediska zadání bylo zapotřebí splnit technická kritéria, která oba tyto typy splňují, a když je bohužel jediným kritériem hodnocení cena, tak je jasné, že jsme na střediska s nižším náletem nabídli vrtulník staršího data výroby. Předpokládali jsme, že konkurenti budou nabízet ne nové vrtulníky, ale starší. Na jihlavské středisko, které má vyšší nálet a kalkulačně to vycházelo lépe, jsme zkusili zabojovat s vrtulníkem novým. Výsledek je takový, že naše nabídka nezvítězila.

V Olomouci jste zvítězili a poražená DSA okamžitě zareagovala kritikou dumpingové ceny.
Je neprofesionální hodnotit nabídku jako dumpingovou, protože už z hlediska zadání je nepochybné, že pokud bychom chtěli použít takovou cenu, tak tím ničeho nedosáhneme. Tendr byl vypsaný na zkrácené období čtyř let, větší trh bychom nezískali. Obvinění beru jen jako součást konkurenčního boje.

ČTĚTE TAKÉ: 

Velkomoravskou opět brzdí kolony. Oprava mostu začala

Olomouc se zavázala nepřekážet investorovi Šantovky. Ani stavbě věžáku

Konstruovaný přímo pro záchranáře

Homologizace?
Vrtulník K2 je vyrobený v období, kdy ještě tato certifikační báze nebyla. Neexistoval tento předpis. Ale máme, a poskytli jsme to zástupcům ministerstva ještě před podáním nabídky, potvrzení ze strany výrobce a evropské egentury pro bezpečnost letectva, že tuto certifikační bázi splňuje ekvivalentním způsobem. To znamená, že K2 výkonnostní parametry splňuje.

Můžete Agustu popsat? V čem je třeba lepší než modernější stroje?
Výhody jsou zřejmé. Vrtulník byl vyvíjen speciálně na záchranářskou činnost, to znamená, že z hlediska ergonometrie, dostupnosti a uspořádání ovládacích prvků a jednotlivých zdravotnických přístrojů byl konstruován tak, aby byl použitelný pro záchranářskou činnost. Naproti tomu námi používaný Bell 429 je v současné době na trhu jeden z nejmodernějších a nejlepších, ale co se týká záchranářské činnosti, tak uspořádání a výbavu zatím tvoříme, v tom má Agusta nesporné výhody.

Vrtulník Agusta 109 K2 společnosti ATE na olomouckém heliportu. VIDEO: Deník/Jiří Kopáč

Zdroj: DENÍK/Jiří Kopáč

Nehody: ve všech případech lidský faktor

Pokud jde o bezpečnost, tak s Agustou v minulosti byly nehody, naposledy vloni v září na Slovensku. Můžete vzhledem ke kritizovanému stáří těchto helikoptér sdělit, v kolika případech byla příčinou tragédie technická závada?
Ani v jednom. Nás všechny nehody nesmírně mrzí a je potřeba si uvědomit, že každou z těchto nehod je ztráta našich kolegů. Bohužel ve všech případech, s výjimkou tohoto posledního, kde vyšetřování ještě není ukončeno, byl příčinou lidský faktor. To nás samozřejmě také velice mrzí a děláme všechno pro to, aby se v rámci výcviku letových posádek dbal důraz na to, abychom se těmto situacím v budoucnosti vyvarovali.

V Olomouci váš čeká čtyřletá spolupráce. Jaká je vize, na čem se chcete domlouvat, co nového ve spolupráci se záchranáři připravujete?
Chceme zabezpečit stejný standard, jaký poskytujeme na Slovensku, kde poskytujeme i zdravotnickou část. Chceme se soustředit na výcviky letových posádek, hlavně ve vazbě na speciální záchranářské činnosti. Máme zpracovanou důkladnou metodiku a potřebujeme si nyní naplánovat sérii výcviku tak, abychom byli schopni zabezpečit nepřetržitost služby. Čekají nás nějaké technické novinky: budeme zavádět nový navigační systém. Tomu se budeme věnovat v nejbližším čase.

ČTĚTE TAKÉ: 

Náklaďák létal po silnici, zbořil zeď i několik hrobů

Proč nouzově přistál záchranářský vrtulník v Olomouci?