Jan Lang se živí taxikařením už téměř 20 let. Tak špatnou situaci jako loni a letos nepamatuje.

„Hodně lidí, které znám, s tím už seklo a šlo raději řídit tiráky nebo dělat na stavbu,“ prozrazuje majitel olomoucké společnosti Student taxi.

Jak název napovídá, služba je přizpůsobená především mladým lidem spěchajícím na výuku nebo pohybujícím se mezi vysokoškolskými kolejemi a restauracemi, bary či koncertními sály.

Distanční výuka, noční zákaz vycházení i absence kulturních akcí Olomouc proměnily v město duchů.

„Jestli teď máme 10 kšeftů denně, je to moc. Třeba dneska od rána jen dvě rita,“ svěřil se v pátek odpoledne šedesátiletý Lang.

Sám provozovatel i jeho řidiči s dohodou o provedení práce v této době vyčkávají doma a vyjíždějí jen na zavolání.

Polovina taxikářů řídí kamiony

Ve všední dny stačí na převoz klientů jediné ze čtyř aut. O víkendech vypomáhá druhý vůz. Polovina šoférů si raději našla brigádu v kamionové dopravě.

„Běžně vyplácím hotovost za dvanáctihodinovou směnu, teď si po odečtení nafty dělíme výdělek napůl,“ popsal zkušený taxikář, pro nějž rapidní útlum společenského života znamená až osmdesátiprocentní ztráty.

Jan Lang jako OSVČ dosáhl na kompenzace v rámci programu Antivirus. Peníze mu pomohly například snížit dluh za operativní leasingy, když nevydělal na pravidelné splátky.

Ne všichni ale na podobnou finanční injekci dosáhli. Vládní pomoc loni cílila pouze na OSVČ, takže firmy se stálými zaměstnanci měly smůlu.

V Olomouci propad tržeb až o 65%

Potvrzuje to Petr Dosoudil, mluvčí Sdružení českých taxikářů (SČT).

„Co nebylo zakázané, bylo vlastně povolené. Bohužel zde neexistuje podpora od státu jako třeba v Německu,“ reagoval.

Pro letošek se členům sdružení podařilo vyjednat lepší podmínky. Podle Dosoudila je kompenzační bonus za únor a březen nastaven relativně spravedlivěji než v minulém roce.

Protiepidemická opatření zasáhla všechny taxikáře v republice. Až 30 procent šoférů podle SČT za uplynulý rok zvolilo jinou práci, případně brigádu.

„Olomouc je konferenční město a druhé největší odbavující nádraží po Praze. Evidujeme zde propad tržeb o 55 až 65 procent, což je pro spousty řidičů i pro jejich rodiny na hranici minima a téměř likvidační,“ zdůraznil mluvčí SČT.

Majitel musel prodat dům

Namále má například jedna z taxislužeb na Šumpersku, jejíž zástupce se pro Deník vyjádřil pod podmínkou anonymity. Z 23 firemních aut je v provozu pouhá čtvrtina.

„V současné době se začínáme ocitat ve velkých problémech, finanční rezervy jsou již na nule,“ přiznal.

I přes, dle jeho názoru směšnou, dotaci ve výši 44 tisíc musel majitel firmy prodat nemovitost, aby zabránil krachu. Možná tím ale jen oddálil nevyhnutelné.