VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tato tramvaj bude jezdit na Nové Sady. Je v Česku jedinečná

Olomouc – V Olomouci budou jezdit v ČR ojedinělé tramvaje. Celkem čtrnáct vozů vyrobí vybraná firma podle zadání dopravního podniku, tak aby mohly vozit cestující na nové trati na jižní olomoucká sídliště, kde na konečné nebude smyčka.

19.6.2012 51
SDÍLEJ:

Tramvaj Vario LF+, která bude jezdit na trati na Nové SadyFoto: Zdroj: DPMO

Výběrové řízení na dodávku čtrnácti nových prostředků městské hromadné dopravy vyhrála společnost Krnovské opravny a strojírny.

Nové prostředky bude vyrábět na speciálně podle požadavků Dopravního podniku města Olomouce (DPMO), který je chce využít zejména na nově vznikající tramvajové větvi na jižní sídliště Nové Sady a Povel.

Dodávka první várky by do Olomouce měla dorazit za zhruba rok. Kromě nich budou olomouckým cestujícím již v příštím roce sloužit také čtyři zmodernizované tramvaje.

Zakázka, kterou zadal olomoucký dopravce, je dle slov ředitele vítězné firmy jedinečná.

„Na trase, kam je plánovaný provoz těchto tramvají není možné udělat smyčku. Vozidla proto musejí být oboustranná. Jedná se o jednočlánkovou tramvaj, na jejíž pravé bočnici budou klasicky troje dveře, na levé bočnici dvoje. Souprava bude složená ze dvou těchto vozů, které se spojí zadními částmi a bude možné jimi jezdit v obou směrech, přičemž na každé straně bude pět dveří. Vozidlo se dá samozřejmě rozpojit a provozovat samostatně," vysvětlil Zbyněk Šarman, ředitel Krnovských opraven a strojíren.

Tramvaj Vario LF+, která bude jezdit na trati na Nové Sady

Nový typ tramvaje Vario LF+ s dveřmi na obou stranách, která bude jezdit v Olomouci. Zdroj: DPMO

Prvních šest strojů bude do roka

Půjde o tramvaje VarioLF plus/o. Podle slov Šarmana obdobné veřejné prostředky jezdí pouze v maďarské Budapešti.

Prvních šest nových strojů by mělo do Olomouce dorazit do 30. června příštího roku. Do konce září dodá společnost dopravci další čtyři tramvaje a poslední čtveřice by měla na Hanou zavítat do konce příštího roku.

„Nejprve se musí vyrobit prototyp, který je hotový během šesti měsíců. Ten se musí schválit, protože také vozidlo v České republice neexistuje. Výrobní lhůta dalších vozů od vstupného železa po finální tramvaj trvá řádově čtyři měsíce. V Olomouci bude následovat zkušební provoz bez cestujících i s nimi," uvedl Šarman.

Jedna nová tramvaj bude stát necelých 22 milionů korun bez DPH. Čtrnáct nových vozů pak přijde na 307 440 000 korun bez DPH.

Letos přibudou dvě vylepšené tramvaje

Kromě nových tramvají bude vozový park olomouckého dopravního podniku posílen o čtyři repasované tramvaje. Vozidla typu VarioLFR dodá společnost PRAGOIMEX.

„Dvě vozidla budou dodána do konce letošního roku, zbylá dvě do konce března roku příštího," uvedla Magdaléna Kopřivová, mluvčí DPMO, s tím, že smluvní cena za jeden dodaný kus modernizované tramvaje je 15 980 000 korun bez DPH.

Připomněla, že během výběrového řízení byli ze soutěže vyřazeni dva uchazeči. Jednalo o se polské firmy, které se hlásily jak do tendru na nové tramvaje, tak i modernizované.

„Jelikož vyloučení uchazeči nepodali návrh na přezkoumání úkonu zadavatele u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, může zadavatel uzavřít smlouvy s vybranými uchazeči," uzavřela Kopřivová.

Peníze na rozšíření a obnovu tramvají budou ze 75 % procent pokrývat evropské dotace.

SOUVISEJÍCÍ:

Stavba nové tramvajové trati slavnostně začala. Podívejte se

Konkurs na nové tramvaje už má vítěze, polské firmy ale protestují

Autor: Veronika Kolesárová

19.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 51
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sigma - Sparta 1:0, květen 1998. Marek Heinz (vlevo) v souboji s Petrem Papouškem ze Sparty
8

Kdy Sigma doma porazila Spartu? Hrála ještě v pruhovaném a rozhodl Heinz

Vojtěch Pikal (Piráti) na ustavující schůzi Poslanecké sněmovny 24. listopadu
1 8

Pirát z Olomouce je ve vedení Sněmovny. Nesmím přibrat, usmívá se Vojtěch Pikal

Audi odstřelilo volkswagen v protisměru, tři zranění

Tři lidé se zranili při nehodě, která se stala ve čtvrtek 23. listopadu v osadě Bergov u Javorníku. 

V Jeseníku chystají celoroční sáňkařskou dráhu, unikátní ve střední Evropě

Sáňkaři z Jeseníku se přiblížili svému cíli vybudovat přírodní sáňkařskou dráhu. Ta nad městem v druhé polovině minulého století stávala a na závody se do Jeseníku sjížděly sáňkařské špičky z Česka i okolních států.

Překvapilo mě, že řidiči jeli dál, vzpomínal oceněný hasič

Medaili Za záchranu lidského života dnes převzal z rukou hejtmana Ladislava Oklešťka třiatřicetiletý Roman Grosič z Jeseníku. V červnu letošního roku neváhal poskytnout první pomoc cyklistce, která se těžce zranila při pádu na silnici v Jeseníku. Ocenění ho potěšilo a jak uvedl, udělal v tu chvíli něco, co považoval za povinnost.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT