Na ostravském letišti Antonov přistál v pondělí. I když jde o největšího obra, který brázdí vzrušný prostor nad Zemí, nepojme najednou všech šestnáct kusů techniky. Přeprava proto proběhne cestou několika letů.

„Přesné datum letů a trasu nebude přepravce z bezpečnostních důvodů a na přání zákazníka uvádět," uvedl mluvčí holdingu Excalibur Group Andrej Čírtek. Podle informací Olomouckého deníku se druhý let uskutečnil v pátek a poslední je na programu v neděli.

Míří do NigérieNejvětší nákladní letadlo světa AN-225 Mrija přistálo na ploše ostravského letiště v Mošnově.

„Na přání zákazníka nemůžeme z bezpečnostních důvodů zveřejňovat ani tuto africkou zemi," sdělil Andrej Čírtek Olomouckému deníku s tím, že přeprava probíhá v rámci kontraktu mezi šternberskou zbrojovnou a africkým klientem pod vývozní licencí ministerstva průmyslu a obchodu.

Prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek ale pro páteční Mf DNES potvrdil, že zakázka míří do Nigérie. Tamní armádě by technika měla sloužit v bojích s radikálními islamisty z hnutí Boko Haram.

Unikátní logistika

Transport zajišťuje zbrojařům společnost Nika Chrudim. Podle Čírtka jde o technicky unikátní logistický projekt.

Toto obrovské letadlo se zátěží nemůže přistát zdaleka na každém letišti. S tím souvisí velmi rozsáhlá povolovací a ohlašovací administrativa v několika jazycích, jelikož je nutné mít povolení ke vstupu do vzdušného prostoru všech zemí, do jejichž vzdušného prostoru letoun vstoupí," popisoval Čírtek.

Kromě komunikace s úřady několika států dle směrnic a požadavků národních regulátorů zajišťuje chrudimská společnost kamionovou přepravu techniky na podvalnících na mošnovské letiště, nakládku do letounu, vykládku u zákazníka .

Strategická letecká přeprava byla podle Čírtka zvolena zákazníkem v rámci požadavku na maximální rychlost a bezpečnost transportu.

„To, že je použito toto letadlo ukazuje, že zákazník chce, aby mu byla technika dopravena v pořádku a rychle. Na základě jeho požadavku byl použil tento i relativně drahý způsob. Alternativa v podobě kombinace železniční a lodní dopravy by trvala řadu týdnů možná měsíce," vysvětlil mluvčí holdingu Andrej Čírtek.

Do Afriky putuje celkem šestnáct kusů techniky. Jde o původní vojenské technologie někdejší Varšavské smlouvy, a to tanky, bojová vozidla pěchoty a raketomety, které prošly požadovanou úpravou ve šternberském podniku Excalibur Army.

Antonov An-25 Mriya v současnoti slouží ke komerční přepravě rozměrných nákladů. Technici v tehdejším Sovětském svazu stroj původně vyrobili pro přepravu ruského raketoplánu Buran a součástí jeho nosné rakety Eněrgija. Po zrušení vývoje raketoplánu byl letoun odstaven a po několika letech znovu nasazen do obchodního provozu. Letoun je dlouhý 84 metrů a rozpětí jeho křídel je 88,4 metru. Stroj provozuje ukrajinská společnost Antonov Airlines ve spolupráci s Avioncharter company.