Vedení olomoucké radnice by chtělo zachovat přímou trasu mezi Chválkovicemi a Samotiškami průjezdnou i na úkor o něco většího zásahu do památkově chráněné aleje.

„Chválkovická alej je kulturní památkou a projektování tangenty proto vychází z jakési nedotknutelnosti této aleje. Její ochrana v tuto chvíli neumožňuje jiné řešení, než přemostit čtyřproudou dálnici lávkou pro pěší a cyklisty. To by však znamenalo komplikaci z pohledu dopravní obslužnosti městskou hromadnou dopravou či zásobování,“ uvedl olomoucký primátor Martin Novotný (ODS).

„Připadá nám nesmyslné, když už dálnice alej nějakým způsobem křížit bude, aby došlo k podobně absurdnímu řešení dopravy jako u výjezdu z Neředína ve směru na Topolany. Kdyby se někdo totiž chtěl dostat přirozenou cestou na Kopeček, bude muset objíždět půlku města. To považujeme za nepřijatelné,“ pokračoval Novotný.

Jednou z možností, ke kterému by se radnice raději přiklonila, je například stavba mostu, jež by dopravu na Svatý Kopeček odvedla nad tangentu. To by si ale vyžádalo větší zásah do aleje.

„Kdybychom přistoupili k jinému řešení, jak překřížit stávající silnici s dálnicí, z aleje nezmizí o moc víc. Z právního hlediska by se však musela omezit úroveň její ochrany,“ řekl primátor.

Řešení dopravy mezi Olomoucí a Samotiškami, se kterým v současnosti tangenta počítá, však změnu zákona nevyžaduje.

„Současný investiční záměr ale na druhou stranu počítá s náhradním řešením, které nebude ani narušovat důležitý průhled z Klášterního Hradiska na Kopeček a bude také šetrný vůči aleji,“ uvedl Marek Černý z oddělení koncepce dopravy olomouckého magistrátu.

Podle tohoto návrhu by měla Železniční ulice mezi Pavlovičkami a Chválkovicemi pokračovat až k budoucí tangentě, kde ji formou mostu překlene a bude ji dále souběžně kopírovat až k aleji.

ČTĚTE TAKÉ: Obchvat povede poblíž Bystrovan. Přes alej na Kopeček