Instalováním světelné signalizace reagovaly České dráhy (ČD) na tragédii, která se stala loni v červenci na trati mezi Olomoucí a Štěpánovem. Tehdy se za jízdy dveře otevřely a vypadlo z nich malé děvčátko.

Olomoucký okresní soud uložil začátkem června průvodčí a vlakvedoucí za usmrcení z nedbalosti podmíněné tresty. Rozsudek ale ještě není pravomocný.

Obě ženy vinu u soudu popíraly, o práci u dráhy ale nepřišly.

„Obě ženy jsou u ČD zaměstnané,“ potvrdila mluvčí ČD Monika Bezuchová.

Mimosoudní vyrovnání

O náhradě škody soud nerozhodoval, České dráhy se s rodinou vyrovnaly mimosoudně.

„Mezi ČD a pozůstalými byla uzavřena mimosoudní dohoda o náhradě újem. Více podrobností ale nebudeme k dané věci sdělovat,“ reagovala mluvčí.

Opatření ČD

Dopravce bezprostředně po tragédii udělal několik opatření.

„ČD přijaly řadu opatření, aby se podobná tragedie nemohla opakovat. Osadili jsme vozy dalším bezpečnostním prvkem - světelnou signalizací, starší typ dveří postupně nahrazujeme moderními dveřmi blokovanými za jízdy, nahrazujeme také staré soupravy úplně novými vlaky,“ reagovala mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Vysvětlila, že pokud jsou dveře řádně zavřené, výstražná světelná signalizace umístěná uvnitř i zvenku u daného vozu zhasne.

„Pokud je něco v nepořádku, je jasným signálem, že bezpečnostní světla zvenku i zevnitř vagonu svítí,“ upozornila.

Kromě světelné signalizace doplnil podnik i vnitřní předpisy, včetně povinnosti kontrolovat vizuálně nově osazenou světelnou signalizaci ze strany zaměstnanců a nechybí ani školení zaměstnanců.

Ještě stovku vozů dovybaví

„Momentálně má ČD světelnou signalizací osazeno 585 vozů se starším typem dveří. Aby byly tímto bezpečnostním prvkem vybaveny všechny vozy, které tento typ dveří mají, chybí ještě asi stovka. Celý projekt bychom pak chtěli mít dokončený do konce tohoto roku. Opatření přijde na 90 milionů korun,“ uvedla Monika Bezuchová.

Přidala, že ve vlakovém parku roste podíl vozidel s moderními dveřmi, kdy více než 60 procent jich je dnes vybaveno dveřmi uzavřenými a blokovanými před odjezdem vlaku.

„V poslední době byly vozy se starším typem dveří nahrazeny moderními posuvnými dveřmi například ve vlacích na linkách R 18 Praha - Olomouc – Luhačovice,“ doplnila mluvčí.

Vozový park chtějí ČD obnovovat i do budoucna, nedávno bylo například vyhlášeno výběrové řízení na 50 elektrických jednotek pro regionální dopravu (EMU 160) či 5 úplně nových jednotek typu push-pull pro Ostravsko.