„Oslovili jsme společnost Maresch, jestli má nadále zájem s námi spolupracovat. Dostali jsme krátkou odpověď, že ne. V rámci vyjednávání jsme pochopili, že dlouhá železniční vlečka je pro ně natolik finančně nepřijatelná, že záměr zatím odkládají,“ řekl starosta Šumperku Miroslav Adámek.

Společnost měla zájem o zhruba desetihektarovou průmyslovou zónu na okraji města, která leží mezi hřbitovem, železniční tratí a přivaděčem k novému obchvatu Bludova.

Zachráněné nádraží v Náměsti na Hané, 16. března 2024
Zachráněné nádraží v Náměšti na Hané dostane využití. Nová prodejna brzy otevře

Výrobní linka šumperského závodu, který by zaměstnal okolo 130 lidí, měla být schopna zpracovat kmeny do průměru zhruba čtyřicet centimetrů. Odhadovaná výše investice přesahuje dvě miliardy korun.

S kapacitou čtyři sta až šest set tisíc metrů krychlových ročně by se závod zařadil k největším v Česku.

Výstavba pily se stala tématem předposledního zastupitelstva před komunálními volbami v roce 2022. Zastupitelé tehdy nejtěsnější možnou většinou schválili memorandum o spolupráci s firmou.

Později se však ukázalo, že ač přímo u areálu vede trať, železniční vlečku by bylo nutné zaústit až do kilometr a půl vzdáleného vlakového nádraží.

Panelová cesta na trase Olomouc - Lipník nad Bečvou se po letech dočká rekonstrukce
Konec drncání. Začne vyhlížená oprava panelky přes Přáslavice, potrvá měsíce

Zastupitelé nyní i přes rozhodnutí firmy schválili změnu územního plánu v místech, kde měl závod stát. Celé území bude nově vyhrazené pro výrobu, plocha výroby se tak navýší z devíti na dvanáct hektarů.

„Město tu plochu zcelí, bude připravena pro velkého investora i ty drobnější. A výrazně zhodnotí své pozemky, protože na ploše, kde byla územní rezerva, bude plocha výroby,“ řekl pověřený vedoucí odboru výstavby Městského úřadu Šumperk Jaroslav Kotík.