Nákladní vůz vytlačil na R46 Škodu Fabii na svodidla. Po šoférovi tiráku, který z místa nehody ujel, pátrají dopravní policisté.

„Řidič na třináctém kilometru ve směru na Vyškov začal ze zcela nevyjasněné příčiny přejíždět z pravého jízdního pruhu do levého. Předjížděla jej v tu chvíli fabia, jejíž řidič, aby zabránil střetu, vyjel mimo silnici a narazil do středových svodidel,“ popsala kolizi na rychlostní komunikaci prostějovská policejní mluvčí Eva Čeplová.

Úterní nehoda, při níž se naštěstí nikomu nic nestalo, je jednou z mála, které se na rizikovém úseku dálnice odehrály po výrazném omezení rychlosti ze sto třiceti na sto kilometrů v hodině. Opatření platí přesně měsíc.

„Máme už k dispozici vyhodnocení nehodovosti na komunikaci R46 po snížení rychlosti. Ukázalo, že oproti dřívějšku, kdy zde platila nejvyšší povolená rychlost, se počet nehod výrazně snížil,“ potvrdila Eva Čeplová.

Během srpna tu došlo k pouhým třem nehodám.

„Loni jsme ve stejném období zaevidovali jedenáct nehod,“ srovnala prostějovská policejní mluvčí.

Platí se dál

I když se v současné době na trase jezdí nejvýše stovkou, ale řidiči za průjezd nadále platí. Šoférům, kteří se kvůli tomu zlobí, ministerstvo dopravy vzkazuje, že úsek s omezenou rychlostí není důvodem ke zrušení poplatků.

Po opětovném zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na „dálnici“, která se blíží parametrům obyčejné silnice, začalo během srpna volat vedení Olomouckého kraje včetně hejtmana Martina Tesaříka (ČSSD).

„Podle vedení kraje je nutné během několika následujících měsíců opravit špatné úseky komunikace a odstranit značky omezující rychlost na sto kilometrů v hodině,“ konstatoval v úterý mluvčí kraje Ivo Heger s dovětkem, že v případě nouze je kraj připraven státu na opravu část potřebných peněz půjčit.

Stavěli obyčejnou silnici

Výstavba nynější R46 začala v roce 1972 úsekem od Olomouce k hranicím prostějovského okresu. Celou trasu v délce osmatřiceti kilometrů do Vyškova dokončili stavbaři až v roce 1992. Silnice přitom nebyla projektována jako rychlostní komunikace.

„První část u Olomouce byla postavena jako obyčejná silnice. Pak si někdo řekl, že by mohla být využita jako rychlostní silnice a z úsporných důvodů se stavěla na sto kilometrů v hodině,“ nechal se slyšet Michael Vafek z dopravního inspektorátu v Prostějově. Připomněl, že rychlost u Olomouce i Prostějova byla původně navrhována ještě o deset kilometrů nižší.

O tom, že se na R 46 bude jezdit stotřicetikilo­metrovou rychlostí bylo rozhodnuto před jedenácti lety na popud vedení ministerstva dopravy.

„Nikoho nezajímalo naše doporučení, aby se rychlost nezvyšovala. Pustili sto třicítku a odůvodnili tím, že je to zpoplatněná rychlostní silnice,“ vyjádřil se dopravní specialista Vafek.