„Přednádraží prostor je dost ožehavým problémem, protože kultura zdejších zařízení není dobrá. Protože naše autobusové nádraží bezprostředně sousedí s Českými drahami, dohodli jsme se, že my budeme prezentovat předpokládanou modernizaci autobusového nádraží a České dráhy seznámí veřejnost s projektem týkající se obnovy odbavovací budovy,“ vysvětlil důvody včerejšího setkání starosta Šternberka Jaromír Sedlák.

„Regionální správa majetku Českých Drah v Olomouci nás vyzvala, abychom je zkontaktovali se šternberskými podnikateli, kterým by tyto prostory nabídli. Při té příležitosti jsme se rozhodli informovat občany také o rekonstrukci autobusového nádraží,“ podotkl starosta.

O opravách výpravní budovy železniční stanice Šternberk se mluví už delší dobu, ale dráhy na ni zatím nemají peníze. Naposledy se budova z přelomu devatenáctého a dvacátého století dočkala větších oprav v roce 1993.

„Záměr, který jsme měli přede dvěma lety se změnil. Původní společný projekt nás a města už neplatí, radnice se rozhodla jít jinou cestou. Teď sháníme partnera, který s námi vstoupí do rekonstrukce. Společníkem by mohli být i zdejší podnikatelé, a proto jsme se zúčastnili veřejné diskuse,“ uvedl Gabriel Jursa, ředitel drážní Regionální správy majetku Olomouc.

Autobusové nádraží by se nové podoby mohlo dočkat už koncem letošního roku. Na akci za zhruba deset až dvanáct milionů korun radnice nemá peníze, a tak našla jiné řešení.

„Město část svých pozemků prodá za nižší cenu investorovi, který zde chce stavět obchodní centrum. On zase na oplátku zrenovuje nádraží. V nákupní zóně by mělo být to, co ve Šternberku chybí. Podle posledních zpráv by tam mělo být elektro, oblečení, pečivo, tabák či květiny,“ řekl Sedlák.

„Firma by chtěla začít stavět tak, aby do koncem roku bylo autobusové nádraží hotové a v první polovině roku 2010 by si postavili své obchody,“ doplnil.

Na úterní veřejnou debatu však přišla jen hrstka lidí, které zajímala zeleň v přednádražím prostoru, časový harmonogram oprav nebo jaké zboží bude nabízet nákupní centrum.

„Dráhy připravují projekt dlouho, už dva roky a budova je tam hrozná. Děti jezdí vlakem, je to tam celkově zanedbané. Zatím je setkání určeno spíše podnikatelským subjektům,“ uvedl Vladimír Poč, jeden z dvacítky účastníků diskuse.

Vilém Král si zase postesknul, že přišlo málo lidí. „Lidé diskutují po hospodách, ale sem nepřijdou,“ dodal.

Desateropřání obyvatel Šternberka

Více zeleně, bezbariérový přístup do Domu dětí a mládeže nebo větší možnost kulturního vyžití by si přáli obyvatelé Šternberka. Radnice pro ně v pondělí připravila veřejné fórum nazvané: Navrhněte si, v jakém městě budete žít, aneb desatero problémů Šternberka.

Jenže přišlo jen pár desítek lidí. „Na první místo se dostalo zklidnění dopravy ve městě s odklonem tranzitní dopravy. Dále občané chtějí rekonstrukci domu dětí a mládeže nebo komplexní řešení odpadů,“ uvedla mluvčí radnice Irena Černocká.

Desaterem se bude zabývat zastupitelstvo. Jednotlivé body projedná a popřípadě schválí. „Pokud návrhy přijmou, tak se stanou součástí strategických materiálů města,“ vysvětlila Černocká. U kulatých stolů se v pondělí sešlo zhruba padesát lidí, což organizátory z radnice zklamalo.

Čekali, že obyvatele bude dění ve městě více zajímat. „Slabá účast nás nepříjemně překvapila. Kritiků mohlo dorazit víc,“ podotkla Černocká. Šternberského starostu Jaromíra Sedláka zase mrzelo, že se setkání nezúčastnili místní podnikatelé.

„Myslím si, že i oni by se měli aktivně zapojit do veřejného života,“ doplnil Sedlák.

Žebříček:

1. Zklidnit dopravu ve městě odklonem tranzitní dopravy

2. Rozšíření možností pro kulturní vyžití občanů (apelovali na znovuotevření kina)

3. Zeleň – kácení stromů, údržba apod. (aby se zbytečně nekácely stromy a aby zeleň přibývala)

4. Nutná rekonstrukce Domu dětí a mládeže a vybudování bezbariérového přístupu v této budově

5. Otevření podnikatelské zóny v objektu bývalých Nálepkových kasáren

6. –7. Využití bývalého augustiánského kláštera pro podnikání Komplexní řešení odpadů

8. Zlepšení dopravní dostupnosti venkova (aby se zlepšila dostupnost, a to budováním cyklostezek)

9. Optimalizace mateřských a základních škol ve Šternberku s ohledem na úbytek žáků

10. Prevence sociálně-patologických jevů