Oko běžného kolemjdoucího sleduje, kterak ulici Velkomoravskou překřížily koleje nového tramvajového ramene.
„Určitě ji budu využívat. Protože zatím skončí na Trnkově, tak tam budu chodit, když mi ujede autobus. Bydlím na Werichově. Jsem rád, že se rozšíří možnosti dopravy. Tramvaje jsou dobré, protože jezdí na čas a častěji než autobusy. Největší plus je, že se teď dostanu jednodušeji na nádraží. Třiadvacítkou to trvá neuvěřitelně dlouho," řekl Jan Kolář s tím, že lidem na jižním sídlišti je nové spojení buď úplně jedno, nebo se o ní baví pozitivně.
„Já budu tramvaj využít každé odpoledne," řekla Barbora Švábeníková.
Které linky trať využijí?
Jezdit zde budou nové pořízené oboustranné soupravy. Linka číslo 3, která zamíří k nádraží přes centrum, pojede vždy po patnácti minutách. Linka číslo 5, která k nádraží zamíří přes třídu Kosmonautů, pojede vždy po třiceti minutách. Na trase jsou tři zastávky, které se budou jmenovat Šantovka, V Kotlině a konečná Trnkova.
Zpoždění?
V současnosti se pracuje na napojení u tržnice. Je třeba dodělat i kolejiště vedle Velkomoravské na Rooseveltovu ke křižovatce s Trnkovou. Tramvajové koleje přitom jsou již položené v úrovni obchodní galerie Šantovka. Za komerční stavbou se také dodělává křížení tramvajových kolejí s železničními na trati mezi Olomoucí a Senicí na Hané, kde vzniklo 18 hodinové zpoždění prací, které musejí dělníci rychle dohnat. Podle zástupce jedné ze zhotovitelských firem jsou u tak velké investiční akce komplikace běžné.
„Stavba je živá a občas se věci mění ze dne na den či z hodiny na hodinu. Koordinace probíhat musí. Zatím počítáme s tím, že vše stihneme v termínu," řekl Alexandr Freml ze společnosti Firesta – Fišer.
Tři akce zároveň
Situace na staveništi je složitá, protože se v jedné lokalitě souběžně dělají tři velké akce – tramvajová trať, obchodní galerie a protipovodňová opatření na řece Moravě. Nejužší propojení je mezi prvními dvěmi zmíněnými stavbami.
„Oba generální dodavatelé musejí spolupracovat tak, aby práce probíhaly bez větších problémů. Samozřejmě ke drobnějším kolizím došlo, ale nešlo o nic zásadního," řekl Pavel Nádvorník, zástupce investora Galerie Šantovka.
Při 16. kontrolním dni, který se konal na začátku týden, padalo například několik poznámek na sladění prací v prostoru křižovatky u ulice Polská nebo na dodatečnou žádost o vyvedení kabelů pro budoucí automat na jízdenky. Zástupci dopravního podniku se dotazovali například na převýšení kolejového svršku právě v křížení s ulicí Velkomoravská.
Stavbu sledují i Švýcaři
Město dosavadní průběh hodnotí pozitivně.
„Stavba tramvajové trati probíhá zatím podle plánu bez nějakých závažnějších problémů nebo zdržení. Investici takového rozsahu, která si vyžádala součinnost mnoha firem i řady institucí, samozřejmě po celou dobu bedlivě sledujeme a snažíme se zajistit, aby byla hotova v dohodnutých termínech. Zatím vše nasvědčuje tomu, že se tak také stane. Vzhledem k tomu, že je značná část nákladů hrazena z Programu česko-švýcarské spolupráce, je investice sledována skutečně velmi pozorně i našimi švýcarskými partnery," řekl primátor Martin Novotný.
Vybrané sdružení firem Firesta – Fišer, IDS Olomouc a Dopravní stavby Brno nabídly ve vývěrovém řízení za výstavbu trati i dalších komunikací cenu 194,6 milionů korun, což je o sto milionů korun nižší suma, než se předpokládalo. Samospráva by chtěla získat část ušetřených peněz ze švýcarské dotace na zvelebení Parku Neoralovy rybníky u ulice V Kotlině a na plánovanou výstavbu nového typu jezu u mostu na třídě 17. listopadu.
Vlna odporu
Ještě před zahájením budování trati v roce 2012 se proti záměru zvedla vlna odporu. Například členové Hnutí Duha městu vyčítali špatné vytýčení trati přes lokalitu Šantovky, mimo jiné podotýkali, že je projekt předražený. Do Švýcarska ekologové dokonce poslali dopis, který shrnoval veškeré jejich námitky a obsahoval žádost o zamítnutí dotace.
„Do dnes nám nikdo neodpověděl," uzavřel Miroslav Kutal z olomouckého sdružení Duhy.
Tramvajová trať na Nové Sady - stavba tramvajového svršku
• I. etapa povede od tržnice po ulici Trnkovu
• zahájení – ukončení: březen – 8. září 2013
• délka: 1394 metrů
• na trase budou tři zastávky s inteligentními označníky, ponesou názvy Šantovka, V Kotlině a Trnkova
• součástí akce je i výstavba nové komunikace tzv. jižní spojky o délce 550 m
• křižovatky ulic a trati (v ulicích tř. 17. listopadu a Polská, jižní spojka a Velkomoravská, Velkomoravská a Rooseveltova) budou řízené světlenou signalizací v upravených režimech
• trať obslouží oboustranné tramvajové soupravy
• konečná stanice bude řešena kolejovou spojkou
• bude zde železniční přejezd se čtvrtým tramvajovým křížením v Olomouci, tentokrát kvůli bezpečnosti poprvé se závorami
• ve II. etapě bude následovat prodloužení trati přes Zikovu po Družební ulici
Zdroj: MmOl