Příprava čtyřpruhové silnice R35, tedy jednadvacet kilometrů dlouhého úseku mezi Mohelnicí a Starým Městem u Moravské Třebové, se po pěti letech, kdy byla u ledu, pohnula kupředu.

Hotová je studie vlivu stavby na životní prostředí, teď se k ní do 6. února mohou vyjadřovat správní úřady a obce.

Do studie mohou nahlížet také občané na mohelnické radnici. Trasu silnice si mohou prohlédnout i na internetových stránkách http:/www.ceni­a.cz/eia, kde najdou projekt pod kódem MZP162.

„Pro Mohelnici to bude znamenat především vyvedení tranzitní dopravy z města a zklidnění situace na dnešním křížení se silnicí na Šumperk, tedy na Alšově mostě, přes který dnes vede nájezd směrem na Hradec Králové. Dopravní situace je tam velmi komplikovaná a stává se tam hodně nehod,“ řekl starosta Mohelnice Aleš Miketa (VV).

Připomněl, že stoupání z města na Studenou Loučku bývá jedním z prvních úseků, který je v zimě nesjízdný.

Kritický je zejména pro kamiony. Ty při sjezdu občas končí v únikové zóně, případně se vřítí až do městské zástavby.

Naposledy loni v říjnu vjel kamion, kterému selhaly brzdy, až do areálu sběrných surovin. Ani úniková zóna ho nezastavila.

VÍCE: Splašený kamion se řítil z Mohelničáku a zboural dům FOTO, VIDEO

Nový úsek se na současnou rychlostní silnici z Olomouce do Mohelnice napojí ještě před benzínovými pumpami před Mohelnicí a projde prostorem dnešní únikové zóny u Podolí, kde bude mimoúrovňová křižovatka.

Komunikace bude pokračovat ke Křemačovu, jehož zástavbu mine severně. Dál povede mezi Mírovem a Řepovou, mine jižně Krchleby a severně Maletín. Trasa vede převážně volným terénem a zástavby se dotkne jen u Mohelnice. Za Maletínem bude kilometr dlouhý tunel.

„Napojení Mohelnice na dálniční síť severní trasou přinese městu také zvýšení zájmu o investice. Bez rychlého napojení do Čech to prostě nejde,“ podotkl Aleš Miketa.

Mimoúrovňová křižovatka a rondel

Radnice se snaží předejít potížím s výkupem pozemků pro novou silnici, aby ji nepotkal podobný problém jako před časem obchvat Zvole.

„Město neprodá ze svého vlastnictví žádný pozemek, který s výstavbou R35 souvisí. V případě soukromých vlastníků budeme nápomocni v případných jednáních,“ ujistil Aleš Miketa.

Sjezd do města Mohelnice z nové R35 bude u Horních Krčem.

Mimoúrovňovou křižovatkou ve tvaru slzy před Křemačovem se má nová R35 napojit na přeložku silnice 1/44, která vede do Šumperku. Její přeložka vyvede tranzitní dopravu z Libivé.

Na sjezdu z nové R35 na silnici II/444 směrem na Úsov má být vybudován kruhový objezd.

R35: zatím jen několik nepropojených částí

Rychlostní silnice R35 představuje v současných plánech české dálniční sítě takzvanou severní páteřní trasu spojující Čechy a Moravu.

Z celého tahu je již v provozu několik vzájemně nepropojených částí: Liberec – Turnov, Sedlice – Opatovice, Mohelnice – Olomouc a částečně nedokončený obchvat Olomouce s navazujícím úsekem Olomouc – Lipník nad Bečvou.