Na podzim se má rozběhnout stavba dálničního úseku D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, jež byla ještě před pár lety těžko dosažitelnou metou.
Katastrofální dopravní situace způsobená tím, že centrem denně projíždějí tisíce kamionů a nákladních aut, měla za následek zhoršení kvality ovzduší.
Řidiči projíždějící Přerovem ve směru na Olomouc nebo na Zlín navíc při každé sebemenší opravě silnice musejí trčet v dlouhých kolonách.
Podle Ředitelství silnic a dálnic je reálné, že se podaří stavbu strategického úseku D1 Říkovice – Přerov zahájit na podzim letošního roku.
„V současné době máme pro tuto stavbu vykoupených 97 procent co plochy a 75 procent co do počtu vlastníků. Varianta, se kterou reálně pracujeme, je, že se začne stavět v listopadu tohoto roku," nastínil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.
Nejnáročnější byla a stále jsou jednání o výkupech s vlastníky domů v Dluhonicích, které stojí v trase dálnice. Přesto nastal obrat k lepšímu.
S poslední zatím bez podpisu
Ředitelství silnic a dálnic se loni na jaře dohodlo s rodinou Nezhybových, která už prodala svůj dům, a před Vánocemi pak i s vlastníkem zámečnické a kovářské dílny Petrem Gerešem.
„Dohoda s majitelkou poslední nemovitosti ale dosud uzavřena nebyla," shrnul poslední vývoj David Fiala.
Město Přerov se snaží majitelům dotčených domů v Dluhonicích vyjít vstříc – a to tak, že od nich odkoupí zbylé parcely, které nejsou součástí takzvaného trvalého záboru.
„Od Nezhybových jsme tedy odkoupili zahradu poblíž pozemku, který už rodina prodala dříve," upřesnil tajemník přerovského magistrátu Petr Mlčoch.
Pozemek o rozloze 214 metrů čtverečních město odkoupilo za bezmála 75 tisíc korun. Stejný postup zvolí radnice i v případě Petra Gereše, jenž také vlastní zahradu.
„Byli bychom rádi, kdyby se dohodla s ŘSD i majitelka poslední nemovitosti a i v jejím případě bychom postupovali stejně," podotkl tajemník města.
Průpich a podjezd v plánu
Stavba deset kilometrů dlouhého úseku dálnice mezi Říkovicemi a Přerovem přijde zhruba na osm miliard korun a má být dokončena nejpozději v polovině roku 2020.
Podle primátora Vladimír Puchalského (SpP) Přerov v příštích letech projde zatěžkávací zkouškou.
V plánu jsou totiž i další významné dopravní stavby – například rozšíření Mádrova podjezdu či vybudování průpichu.
„Přerov bude během následujících tří až pěti let dopravním staveništěm regionu. Proto bych chtěl poprosit občany, aby byli tolerantní a shovívaví vůči omezením v dopravě, která v souvislosti s těmito stavbami nastanou," uzavřel primátor.