Vývěsní štít kadeřnictví a holičství Hygie, bývalé cukrárny v ulici 1. máje nebo neonový nápis Občerstvení na Masarykově třídě u hlavního nádraží vnímají kolemjdoucí jako samozřejmost, i když grafika označení obchodu dávno zastarala nebo budova už dokonce slouží jiným účelům.

„Ani jsem si neuvědomil, že název Občerstvení nad výlohou herny a second handu odkazuje na něco, co už tu pravděpodobně dlouho nefunguje,“ potvrdil Olomoučan Martin Šimek.

Podle vedoucího krajského odboru kultury a památkové péče Jindřicha Garčice může reklamní vývěsní štít nést cennou dokumentační a historickou hodnotu, kterou v ojedinělých případech doplňuje i hodnota estetická.

„V Olomouci ale o žádném vývěsním štítu, který by mohl být označen za kulturní památku, nevím,“ doplnil Garčic. To potvrzuje i Zdeňka Bláhová z olomoucké pobočky Národního památkového ústavu.

„Možná bychom takové značení obchodu mohli chránit v souvislosti s historicky významnou budovou, na níž by se nacházelo. Ale neuvědomuji si, že by se nějaký takový případ v Olomouci vyskytoval,“ doplnila Bláhová.

Důvody, proč staré vývěsní štíty zůstávají na svých místech, jsou často velice prozaické.

„Chtěli jsme do stávajícího rámu poutače vsadit nový nápis, barevně sladěný s fasádou, ale oddělení památkové péče města nám to nepovolilo. Sídlíme totiž v zóně městské památkové rezervace, kde musí mít každý nový štít rozměry nejvýše padesát krát padesát centimetrů. To je ale tak malá plocha, do níž by se nám nic nevešlo, tak zatím raději necháme stávající starý poutač,“ upřesnilo vedení družstva kadeřníků Hygie.