Ještě letos začne rekonstrukce železničních zastávek i stanic. Změny se dotknou celého kraje.

Pětačtyřicetiletá Martina ze Senice na Hané jezdí do práce autobusem, ve čtvrtek odpoledne si však pro zpáteční cestu vybrala vlak.

Chtěla na vlastní kůži zažít jízdu Stadlerem, který od 17. února přepravuje cestující na trati mezi Olomoucí a Drahanovicemi.

„Syn bude závidět, že jsem si to vyzkoušela dřív než on. Hned mu pošlu fotku,“ usmála se, když se k zastávce Olomouc – Smetanovy sady blížil nástupce dosavadní Regionovy.

Jakmile se otevřely dveře, úsměv z tváře Martiny zmizel. Vrchol nástupiště od podlahy vlaku dělila téměř půlmetrová propast.

Když vystupující lidé vyskočili ven, ona i ostatní lidé na zastávce doslova skočili dovnitř.

„Jako vážně? Tohle někdo nedomyslel,“ kroutila nechápavě hlavou.

Schody se vysunují ručně

V tomto případě se nevysunul schod jako tomu běžně bývá.

„Zapomněl jsem,“ přiznal v cílové stanici jeden ze strojvedoucích, kteří se s německými stroji stále seznamují. Jediný dostupný schůdek u dveří totiž nevyjíždí automaticky, systém je odkázán na lidský faktor.

„Po každém zastavení musím zmáčknout tlačítko,“ potvrdil zaměstnanec Českých drah.

Ani přítomnost podpůrného stupínku ale situaci příliš nezlepší. Nastupování a vystupování u těchto vlaků dělá vrásky zejména starším cestujícím či rodičům s kočárky pravidelně. Bez pomoci druhých se dovnitř nebo ven nedostanou.

Sedm zastávek musí předělat

Přestože jsou jednotky nízkopodlažní, současná výška nástupišť k nim nepasuje. Některé jsou nižší skoro o 50 centimetrů.

Problém má v budoucnu vyřešit rekonstrukce železničních zastávek a stanic.

Na trati 309 z Olomouce do Drahanovic se dotkne sedmi z nich. Už letos v červnu začne měnit podobu nástupiště v Drahanovicích.

„V současné době je požádáno o stavební povolení na rekonstrukci zastávek Olomouc – Smetanovy sady a Olomouc–Hejčín. Dokumentace se nyní zpracovává u zastávek Skrbeň a Náměšť na Hané, u kterých zároveň dojde k rekonstrukci přejezdu,“ informovala mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Realizace těchto investičních akcí nastane příští rok. Státní organizace do plánu investic zařadila rovněž přestavbu stanic Olomouc-město a Olomouc – Nová Ulice.

Úpravy zahrnují zvýšení nástupiště na 55 centimetrů nad kolejnice, zprovoznění informačního zařízení, vybudování přístřešku a zřízení bezbariérového přístupu.

Až 200 milionů za proměnu stanice

Cena rekonstrukce zastávky a stanice se výrazně liší. Zatímco u zastávky se pohybuje okolo 6 až 7 milionů korun, potřebná změna u železniční stanice se může vyšplhat až k 200 milionům.

„Aby mohlo být vybudováno bezbariérové nástupiště, musí být změněna konfigurace kolejiště. To obnáší snížení počtu kolejí nebo jejich odsunutí a zrušení nákladiště. Významný zásah vede k nutnosti vybudovat nové zabezpečovací zařízení,“ vysvětlila Friebová.

K rekonstrukcím ještě letos dojde i na dalších tratích v Olomouckém kraji. Nejen kvůli stadlerům.

Lepších přístřešků, osvětlení či technických parametrů nástupiště se dočkají Olomouc – Nové Sady, Olomouc–Nemilany, Litovel město, Myslechovice, Potůčník, Zlaté Hory a Lipová Lázně zastávka. Cestující Českých drah tak musejí počítat s plánovanými výlukami.

"Secondhandy" čekají na modernizaci

Národní dopravce pořídil 12 jednotek Stadler GTW v Německu za částku přesahující 190 milionů korun. Vlaky vyrobené před dvaceti lety potřebují kompletní rekonstrukci.

Do prvního kola veřejné zakázky se loni v létě nepřihlásil žádný zájemce. Druhý pokus v prosinci byl úspěšnější, zástupci Českých drah a kraje nyní vybírají vítěze výběrového řízení. O něm nerozhodne pouze cena, ale i slíbená rychlost prací.

S nasazením vlaků v provozních souborech Haná a Sever se původně počítalo od poloviny prosince 2019. Zaměstnanci olomouckého depa zatím vlastními silami zprovoznili dvě jednotky, další dva repasované stadlery vyšlou do terénu v polovině roku. Jezdit budou mezi Šumperkem a Jeseníkem. Zbylé vozy opustí olomoucké depo až po rekonstrukci. 

Plánované výluky na Olomoucku 2020

Bohuňovice – Olomouc hl. n.: 1. března až 2. května

Senice na Hané – Drahanovice: 2. až 31. května

Šternberk – Olomouc hl. n.: 2. května až 12. prosince

Olomouc–Nová Ulice – Příkazy: 2. až 31. července

Senice na Hané – Litovel předměstí: 2. až 21. září

Hlubočky – Domašov nad Bystřicí: 21. října až 18. listopadu