První stadlery přelakované do barev Českých drah s motivy Olomouckého kraje představil dopravce ve svém olomouckém depu. Dvacet let staré soupravy koupil od německých drah.

První čtyři připravují ČD do provozu vlastními silami, proměna je znát především zvenku. Tendr na plnou modernizaci všech dvanácti jednotek musely České dráhy vyhlásit znovu, vítěze ještě nevybraly. 

Vlak ČD RegioPanter. Ilustrační foto
Třicítka moderních vlaků. Chystá se větší komfort na tratě z Olomouce

Třídílné nízkopodlažní vozy mají být rychlejší, pohodlnější i méně hlučné než dosavadní regionovy.

„Vozidlo přinese kvalitativní posun dopředu, ať už z hlediska komfortu cestujících, vizuální stránky nebo provozních nákladů,“ řekl generální ředitel ČD Václav Nebeský.

Novinka na železnici nabízí 108 míst k sezení, dalších 103 osob se dovnitř vleze takzvaně na stojáka. Dopravce zabudoval audiovizuální informační systém nebo GPS navigace pro sledování pohybu vlaku v systému KIDSOK.

Pro matky s miminky nechybí přebalovací pult v prostorách toalety, k dispozici jsou i oddělené nádoby na papír, plasty či sklo.

Souprava může jet až 120 kilometrů v hodině, na trati Olomouc-Drahanovice, kde mají dva stadlery vyjet jako první, je však taková rychlost nereálná.

Zrekonstruované přerovské nádraží po první etapě modernizace železničního uzlu dokončené v roce 2014
Hanou projedou vlaky rychleji. Začal další díl modernizace železnice

Nový tendr na modernizaci

Výhradně pro Olomoucký kraj je určeno i zbývajících deset vozidel. Další dvě by se měly na regionální železnici objevit ještě v prvním pololetí tohoto roku. Zbytek České dráhy plánují nasadit v následujících letech.

Zprovoznění brzdí potřebná rekonstrukce dvacet let starých jednotek. Když národní dopravce loni v létě vypsal výběrové řízení na firmu, která se má práce ujmout, nikdo neprojevil zájem. V prosinci tak vypsal tendr znovu. Tentokrát se už zájemci přihlásili. Zástupci drah teď mezi nimi začnou vybírat vítěze.

„Není rozhodující jen cena opravy. Důležitá je i doba modernizace, kterou dotyčný nabídne,“ zdůraznil náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jan Zahradníček.

Nádraží v Přerově. Ilustrační foto
Dopravu na trati Olomouc - Přerov zkomplikují výluky

Čtyři vozy, které vyjedou do provozu už letos, zprovozňují České dráhy vlastními silami.

„Proč nevyužít toho, že máme šikovné lidi a potřebné kapacity. Poděkování za to patří zaměstnancům olomouckého depa,“ uvedl Michal Kraus, náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.

Plnohodnotná modernizace zahrnuje například zabudování LCD monitorů, Wi-Fi připojení, elektrických zásuvek pro dobíjení drobné elektroniky či výměnu čalounění sedadel.

Zpáteční jízdenka Českých drah v roce 2020
Flexi, vázaná, integrovaná? Nejlevnější jízdenka ČD nemusí být nejvýhodnější

I pro sever kraje

Klimatizované soupravy budou kromě Olomoucka brázdit rovněž sever kraje. Stadlery se časem svezou cestující ze Šumperku do Hanušovic a Jeseníku. Vlak bude jezdit také z Olomouce do Moravského Berouna.

Původně červené vozy jezdívaly na německých tratích kolem Berlína. České dráhy za 12 jednotek zaplatily přes 190 milionů korun. Modernizace má stát okolo 300 milionů korun. S jejich nasazením do zkušebního provozu se počítalo už od ledna 2020. 

Nové Oddělení hlídkové služby policie bude sídlit v budově u nádraží v Přerově.
Ostře u přerovského nádraží. Nové hlídky budou mít speciální výcvik