„Jsme rádi, že je hledání dodavatelské firmy zdárně u konce a za necelý rok se cestující svezou modernizovanými komfortními regionálními vlaky. Smlouva s vítězem soutěže byla podepsána tento týden a v nejbližší době dojde k přesunu prvních jednotek na Slovensko,“ informoval v pátek Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.

Veřejná zakázka na dodavatele modernizace jednotek řady 646 byla tento týden završena podpisem smlouvy.

Výběr firmy na modernizaci vlaků trval o několik měsíců déle, než byl původní předpoklad.

Nádraží v Domašově nad Bystřicí
Historická nádraží v údolí Bystřice čeká demolice. Narazila ale na odpor

Wi-Fi, monitory, zásuvky

Jednotky postupně projdou opravou, která přinese výrazné zvýšení komfortu v regionální dopravě.

V rámci kompletní modernizace budou všechny soupravy vybaveny LCD monitory, Wi-Fi připojením, nebudou chybět elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky, a také audiovizuální informační systém nebo GPS lokace pro sledování pohybu vlaku v systému KIDSOK

Vlak na trati Olomouc - Krnov - Opava
Na trati Olomouc - Krnov pojedou dál rychlíky ČD. Arriva neuspěla

Opravy budou podle ČD probíhat postupně, první jednotka bude dokončena za zhruba 10 měsíců. Hodnota zakázky je 270 milionů korun.

Společnost ŽOS Zvolen má v opravách kolejových vozidel 150letou tradici. Podnik se zaměřuje hlavně na generální opravy a modernizace motorových jednotek a dieselelektrických lokomotiv.

Problémové vystupování z nízkopodlažní jednotky Stadler GTW na trati mezi Olomoucí a Drahanovicemi
Do stadlerů se špatně nastupuje, na Olomoucku musí přestavět nástupiště

Na linky z Olomouce i Šumperka

Dvanáct jednotek řady 646 výrobce Stadler Pankow pořídily České dráhy v Německu.

„Vítěz modernizace byl vybrán až v rámci druhé veřejné zakázky. Čtyři soupravy jsme proto letos zprovoznili vlastními silami v rámci olomouckého depa. Vozy jsou už sice vybaveny GPS lokací nebo audiovizuálním systémem, kompletní modernizace interiéru a dosazení chybějících prvků výbavy je ale také teprve čeká,“ vysvětlil Jiří Ješeta.

Čtveřice již zprovozněných jednotek vozí cestující na Hané a na Jesenicku.

Na tratích z Olomouce do Drahanovic, z Šumperka do Hanušovic nebo z Olomouce do Moravského Berouna tak postupně začnou jezdit i všechny modernizované jednotky.

Železniční stanice Libina
Rychlejší, ale méně romantiky. Trať Uničov - Šumperk chystá proměnu. Kdy začne?

Technické parametry jednotek řady 646

• třídílná šestinápravová jednotka s elektrickým přenosem výkonu
• rok výroby – 1999/2000
• max. rychlost – 120 km/h
• max. zrychlení – 0,85 m/s2
• délka jednotky – 38 660 mm
• šířka skříně – 3 000 mm
• celková hmotnost jednotky: prázdné – 59 000 kg, obsazené – 71 000 kg
• výkon motoru – 550 kW
• obsaditelnost: 108 sedících cestujících, 103 stojících cestujících.