Na chystanou rekonstrukci ulice 8. května, rozšíření parkovacích míst a zúžení chodníků upozornili v minulém týdnu členové opozičního hnutí ProOlomouc tím, že na chodníky nasprejovali červenou křídovou barvou čáry.

Ty měly chodce i Olomoučany upozornit na to, že po opravě ulice budou mít k dispozici na některých místech jen poloviční prostor k pohybu. Výraznými čárami vyznačili také nová parkovací místa.

Vedení města nechalo chodníky za několik tisíc korun vyčistit specializovanou firmou a označilo jednání opozice za vandalství.

Projektem starým deset let se jen pár dní poté zabývala městská rada. Na pondělním zasedání radní schválili několik změn.

Z projektu budou vypuštěny parkovací zálivy mezi ulicemi U hradeb a Slovenská.

Zmizí také část parkovacích stání ve směru od náměstí Hrdinů po druhý trakční sloup.

Do projektové dokumentace se vše promítne jako změna stavby před dokončením.

„Parkovací zálivy v ulici 8. května by měly být vyhrazeny především pro zásobování provozoven s krátkým časovým úsekem pro stání,“ popsal mluvčí magistrátu Pavel Konečný.

Primátor Miroslav Žbánek navrhl zrušit podélné stání před hotelem Národní dům. Náměstek primátora Matouš Pelikán se přidal s návrhem na zrušení stání v místě přechodu pro chodce mezi poliklinikou a náměstím Národních hrdinů. „Je tam největší koncentrace lidí,“ poznamenal Matouš Pelikán. Radní se shodli na rozšíření chodníků v okolí kostela svatého Mořice.

Obrubníky nezruší

Pěší zóny se ale Olomoučané v ulici 8. května zřejmě nedočkají. Zrušení obrubníků a srovnání povrchu do jedné roviny prý kvůli nivelaci kolejí a odtokovým poměrům není možné.

„Podobu nové vozovky a chodníků hodně ovlivňuje kolejový svršek a jeho uložení v Pekařské ulici, na kterou ulice 8. května navazuje,“ vysvětlil předseda komise architektury Michal Giacintov.

Podle něj existuje mnoho požadavků a variant na změny projektu, některé z nich jsou tři roky staré. Vyhovět jim není možné kvůli trakčnímu vedení, kolejišti nebo výšce soklů budov.

Opoziční hnutí ProOlomouc vítá, že se radní projektem na stomilionovou investici zabývali a schválili alespoň částečné změny k lepšímu.

„Chápeme, že město už teď velmi tlačí čas, pokud má stavba začít v příštím roce. Zastáváme však názor, že tak nákladné investice se mají dělat pořádně. Na změnách se mělo pracovat průběžně a ne až na poslední chvíli. Bohužel se uplynulé čtyři roky promrhaly a teď je na větší zásahy do projektu málo času,“ poznamenal olomoucký architekt a člen dopravní komise Petr Daněk, který je zároveň jedním z autorů červených čar.

Ulice slouží všem, ne jen koalici

Myšlenky na rozšíření prostoru k volnému pohybu chodců v ulici 8. května se hnutí ProOlomouc zatím nevzdává. Společně s kluby Piráti a STAN budou v nejbližších dnech rozesílat předsedům komisí dopis se žádostí o svolání mimořádného zasedání komisí. Chtějí, aby se vše znovu projednalo na odborné úrovni.

„Parkovací stání a o polovinu užší chodníky budou pěší při každodenním pohybu v ulici omezovat. Chodci budou v zúžených místech zažívat nepříjemné kolizní situace. Zkusíme proto, jaké změny je možné v omezeném čase ještě stihnout. Pěší zóny mají mnoho podob a mohou vzniknout také tam, kde jsou zvýšené chodníky. Jde o frekventovanou ulici, která slouží všem, ne jen koalici. Věříme, že kde je vůle, tam je i cesta a že nakonec dojde k rozumnému kompromisu,“ poznamenal Petr Daněk.

Křídou pokreslenými chodníky se od minulého týdne zabývají také olomoučtí policisté. Celou záležitost vyšetřují kvůli podezření ze spáchání přečinu poškození cizí věci, pachatel může skončit až na rok za mřížemi.

„V této souvislosti prověřujeme dvě podezřelé osoby, stále probíhají úkony trestního řízení. Škoda zatím nebyla vyčíslena,“ sdělila policejní mluvčí Irena Urbánková.