V uplynulých týdnech probíhaly ve výrobních prostorách Českomoravské železniční opravny v Přerově dokončovací práce na interiéru vozidla a podvozcích.

„Rekonstrukce Slovenské strely byla dokončena po více jak dvou letech a teď se vozidlo vrací zpátky do Kopřivnice, kde tento historický unikát vystavíme v depozitáři před muzeem,“ řekl Andrej Čírtek, mluvčí kopřivnické společnosti Tatra Truck.

Vizualizace dálnice D55 Olomouc - Kokory. Křížení se silnicí Velký Týnec - Grygov
Příprava D55 do Kokor může pokračovat, zemědělci neuspěli

Vlak odjížděl z přerovského vlakového nádraží kolem půl deváté ráno a po cestě se zastavil v Hranicích a ve Studénce. „Do cíle tenkrát dorazil hladce a bez problémů,“ dodal.

Motorový vůz M 290.002 (Slovenská strela) se poprvé po náročné renovaci objevil loni v prosinci na širé trati při zkušební jízdě vlastní silou. Jízda ale byla předčasně ukončena kvůli závadě. Vůz měl jet z Přerova do Břeclavi a zpět, poháněn jen jedním motorem se ale vrátil zpět do Přerova už ze stanice Huštěnovice.

Na renovaci Slovenské strely pracovaly desítky lidí - od konstruktérů přes čalouníky, mechaniky, restaurátory kovových součástí a dřevěných komponent až po zámečníky. Nově se vyrobila například kola.

„Projekt renovace Slovenské strely přišel na 118 milionů korun včetně výstavby depozitáře u nového muzea, které se staví v Kopřivnici v objektu bývalé slévárny,“ upřesnil Andrej Čírtek.

V depu Českomoravské železniční opravny probíhá rekonstrukce Slovenské střely, 21. dubna 2021 v Přerově. Interiér vlaku - sedadla.
Renovace Slovenské strely v Přerově finišuje. Podívejte se na dokonalý interiér

Náročná mechanika i interiér

Nejnáročnější částí renovace Slovenské strely byla oprava a zprovoznění systému přenosu výkonu dle patentu Sousedík, ve kterém benzínový motor přenáší výkon na elektromechanické soustrojí.

„Je to atypické řešení a celosvětový technický unikát. Dochovaná dobová dokumentace byla kusá. Při demontáži systému se dokumentovalo elektromechanické zapojení, porovnaly se plány a navrhlo konstrukční řešení,“ popsal.

Náročnou součástí projektu bylo i restaurování interiéru, kdy řada věcí byla zachována jen částečně.

„Musela se třeba nově utkat potahová látka z postřihované plyše, aby přesně odpovídala zachovaným vzorkům,“ zmínil.

Motorový vůz M 290.002 je národní kulturní památkou. Naposledy byla Slovenská strela na železniční trati v roce 1960, pak stála dlouhé roky v Kopřivnici na kolejích u muzea Tatry jako exponát.

Motorové vozy M290.0 byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice.

„V budoucnu nevylučujeme ani vyhlídkové jízdy a prohlídky tohoto historického unikátu pro širokou veřejnost,“ poznamenal Andrej Čírtek.

Na voze je unikátní zejména elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vůz rozjížděl na elektrický pohon, čímž lze vozidlo považovat za hybridního průkopníka.

S rostoucí rychlostí se trakční motor odpojil a vozidlo bylo poháněno pouze na mechanický přenos. Vozidlo dosahovalo rychlosti až 130 kilometrů za hodinu, při zkouškách zvládlo rychlost až 148 kilometrů za hodinu.