Poslední peníze, které školy dostaly od ministerstva školství, přišly do školních pokladen koncem loňského roku. Teď se musí ředitelé spoléhat na své zřizovatele a shánět peníze kde se dá.

Na letitých počítačích se učí například školáci z Lutína na Olomoucku. Žáci i pedagogové většinou využívají sedm let starou techniku, kterou škola dostala v rámci projektu Internet do škol.

„Vybavení bohužel postupně začíná odcházet, opravy se prodražují. Stroje jsou zastaralé, stává se, že nové programy na nich nejdou spustit,“ konstatoval ředitel školy Jan Spurný. S obnovou lutínským tak pomáhají rodiče, zaměstnanci, sponzoři i firma, která se stará o servis výpočetní techniky.

„Děláme, co můžeme. Počítače sestavujeme z toho, co nám kdo dá. Určitě už by to chtělo, aby byly novější a rychlejší. Například v bankách se výpočetní technika mění po třech letech, u nás některé stroje pamatují i třináct let. Používáme je pořád,“ poznamenal Spurný.

O něco lépe jsou na tom v Nákle na Litovelsku, kde do vybavení investovali desetitisíce korun. „Peníze na obnovu techniky nám dala obec. Pořídili jsme pět sestav a nový server za dvaapadesát tisíc. Počítače, které jsme před lety dostali od ministerstva jsou už pomalu na vyřazení,“ řekl ředitel Jiří Peřina.

Přestože škola do vybavení investovala 120 tisíc korun, není situace ideální. „V hodinách informatiky třídy dělíme, takže na jeden stroj je jeden žák. V předmětech jako je přírodopis, dějepis nebo zeměpis však musejí sedět dva žáci u jednoho počítače a pracovat společně. Pokud děti vyplňují různé testy nebo doplňovačky a je potřeba je oznámkovat, je to pak problém,“ přiznal Peřina.

Dost počítačů zatím nemají ani pro učitele. „Dosud jsme měli jeden, takže se o něj skoro sváděly bitky. Loni jsme dostali dotaci téměř dvacet tisíc korun, takže jsme mohli pro pedagogy přikoupit další. Ani dva však potřebám vyučujících nestačí,“ dodal Peřina.

Na olomoucké základní škole v Holici chtějí obnovit celou učebnu. „Máme šestnáct počítačů, které jsme získali v době, kdy se přístroje do škol dodávali, jsou asi šest let staré. Už jsme posilovali i paměť. Teď chceme obnovit kompletně celou učebnu. Čekáme ale na zprávu z magistrátu, která by měla schválit, zda můžeme použít peníze, které jsme si našetřili na obnovu počítačové sítě v učebně,“ uvedl ředitel Základní školy v Olomouci – Holici Mojmír Chytil. Kromě toho chtějí dovybavit i učitelské kabinety.

Ve štepánovské základní škole mají učebnu s jedenadvaceti přístroji, které slouží už sedm let. Teď chtějí vybudovat a vybavit třídu pro první stupeň.

„Použijeme repasovanou techniku, jeden počítač přijde asi na osm tisíc. Na konci roku nám zůstaly nějaké peníze, které jsme dostali na vybavení školy od kraje. Nábytek nebo elektroinstalaci však platíme z peněz od obce a kraje. Bez těchto příspěvků by to nešlo,“ uvedla zástupkyně ředitele Základní školy ve Štěpánově Petra Nováková.

Na koupi interaktivní tabule nebo dataprojektoru, si však škola musí peníze shánět sama.

„Ani obec nám nedá takový rozpočet, abychom z toho mohli všechno nakoupit a zaplatit. Musíme se starat sami, takže by nám pomoc od ministerstva určitě pomohla. Na sklonku minulého roku nám byla nabídnuta dotace, ale ta dosahovala jen dvaceti tisíc. Pořídili jsme za ni lepší počítač s plochým monitorem,“ dodala Nováková.

Podle ministerstva školství je ale podpora vybavenosti škol na zřizovatelích a krajích.

„Projekt Státní informační politiky ve vzdělávání skončil, protože vláda z našeho rozpočtu opakovaně vyškrtla příslušnou položku ve výši 1 mld. korun. To se stalo rozhodnutím Paroubkovy vlády v roce 2006 a žádná další vláda přes naši opakovanou snahu nesvolila k opětovnému uvolnění těchto prostředků,“ uvedl z ministerstva školství Ondřej Gabriel.