Jako úsek vážných dopravních nehod označila policie silnici mezi Olomoucí a Samotiškami, po které jezdí spousty lidí na turisticky atraktivní Svatý Kopeček.

Uplynul zhruba rok od poslední smrtelné nehody, při níž se v jedné ze zatáček nabourala mladá žena, která zraněním podlehla, její malá dcerka nehodu přežila.

Dopravní inspektorát navrhoval, aby se zde buď posunuly, nebo rovnou vykácely stromy, které jsou v zatáčkách. S uvedeným opatřením ovšem nesouhlasili památkáři.

Časem by se ale na silnici měly objevit alespoň například směrové sloupky (plastové "patníky" s odrazkami podél okraje silnice) či tzv. dopravní knoflíky (plasticky i opticky zdůrazňují podélné čáry na vozovce).

Problematický úsek mezi Chválkovicemi a Samotiškami

Diskuze čtenářů, která se rozpotala na webu Olomouckého deníku po posledním neštěstí navrhovala situaci řešili nejrůznějšími způsoby. Například umístěním svodidel, snížením rychlosti, jiní diskutující byli pro posunutí či rovnou vykácení stromů.

Někteří dokonce přemítali, že by se měla silnice „narovnat“.

Učinit aspoň nějaké opatření, které by řidiče alespoň upozornilo, že projíždějí místem, kde často dochází k dopravním nehodách končícím i smrtí, trvalo od poslední tragické události několik měsíců.

Nakonec se však na obou koncích aleje objevila dopravní značka, která by měla motoristy varovat nejen před nebezpečím nehod, ale doporučuje zde i sedmdesáti kilometrovou rychlost.

„V prosinci 2010 jsme dali podnět k osazení dopravní značky, označující úsek vážných dopravních nehod, a to majetkovému správci Správě silnic Olomouckého kraje,“ uvedl Petr Radvanský, dopravní inženýr dopravného inspektorátu v Olomouci.

Po Novém roce pokračovala jednání s olomouckým magistrátem, až došlo k samotnému osazení značky.

Posun stromů památkáři zamítli

Dopravní inspektorát ovšem navrhoval také další postup pro zvýšení bezpečnosti na komunikaci obrostlé historickým stromořadím.

„Jako další bylo navrhováno odstranění nebo posun stromů za silniční příkop, a to zejména v zatáčkách. Při ústním jednání na Magistrátu města Olomouce, oddělení památkové péče, byl jakýkoliv zásah do aleje zásadně odmítnut,“ sdělil dále dopravní inženýr.

Již před časem zmínil náměstek olomouckého primátora Jan Holpuch, že se jedná o úsek pod silnou památkovou ochranou. Přidal, že i když se nejedná o komunikaci ve správě města, budou také hledat řešení, která by mohla situaci vylepšit.

Radvanský potvrdil, že v současnosti pokračuje schvalovací proces opatření, které navrhl právě magistrátní odbor dopravy.

Jedná se o osazení směrových sloupků a dopravních knoflíků na uvedené silnici.

Většina hlasů v diskuzi pod textem pojednávajícím o možných řešeních po tragické nehodě ze začátku loňského října se shodla především na tom, že je to vždy o tom, kdo sedí za volantem.

„Stromy za to opravdu nemohou! Řidiči by se měli více věnovat řízení a nepřeceňovat svoje síly. Je mi opravdu líto každého zmařeného života, ale také si nedovedu představit, že bychom všechny silnice narovnali , popř. neustále snižovali rychlost. Chce to opravdu jen nepřekračovat svoje schopnosti a ve většině případů si něco dokazovat,“ napsal uživatel pod přezdívkou Meki.