„Kdyby přestala existovat silnice, která spojuje Chválkovice a Samotišky, byly bychom my, Droždín i Svatý Kopeček, odříznuti. Řešení se nabízí několik, ale pokud by se dala realizovat varianta podjezdu, byli bychom rádi. I když víme, že tento způsob přeložky by byl z hlediska provedení jeden z nejdražších, jsme rozhodně pro zachování cesty," nechal se slyšet předseda komise městské části Chválkovice Bohumil Šíp.

Jedním z argumentů pro zachování silnice do Samotišek je podle něj i to, že v případě kolon ve Chválkovické a Pavlovické ulici slouží jako objížďka.

„Při jakékoli nenadále události je to spojnice, která se dá využít jako objízdná trasa na Droždín a poté zpátky na okruh," popsal Bohumil Šíp.

Aby lidé mohli jezdit jako dosud, navrhlo město Olomouc podjezd pod plánovanou dálnicí. Ve studii si nechalo pojmenovat možná pro a proti.

„Studie prověřuje reálnost technického řešení, odhaduje stavební náklady a zjišťuje podmínky z hlediska hydrogeologických poměrů na daném území. Výsledky říkají, že tato varianta je stavebně a technicky velmi náročná a jednalo by se o investičně velmi nákladnou stavbu," konstatovala mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Východní tangenta přetne silnici mezi Chválkovicemi a Samotiškami

Východní tangenta přetne silnici mezi Chválkovicemi a Samotiškami. Autor: Infografika DENÍK

555 MILIONŮ

Náklady na podjezd jsou odhadovány na 555 milionů korun. Celkem 416 milionů by přitom šlo z rozpočtu kraje.

O možném financování však olomoucká radnice bude s krajským úřadem teprve jednat.

„Údaje vyplývající ze studie musí nyní projít schvalovacími a posuzovacími procesy. A to jak v případě orgánů státní správy, tak samosprávy na úrovni rady města Olomouce a Olomouckého kraje, v jehož vlastnictví komunikace je," vyjádřil se náměstek primátora Aleš Jakubec.

Původní plán trasy východní tangenty počítá s tím, že by napojení na obchvat vedlo od křižovatky u restaurace Na Pile ve Chválkovické ulici.

Pokud však kraj na podjezd uvolní peníze, ředitelství silnic a dálnic, jako hlavní investor východní tangenty, přeložku do projektu zahrne.

ZMĚNA PROJEKTU

„Zatím jsem pracovali s touto variantou pouze v souladu s územním plánem. Pokud se však olomoucký magistrát i kraj shodnou na variantě přeložky silnice mezi Chválkovicemi a Samotiškami, zahrneme návrh do plánu a budeme pokračovat v projektování," potvrdil šéf krajské správy ředitelství silnic Martin Smolka.

Na východní tangentu, která má z ulic na okraji Olomouce odvést tranzitní dopravu mezi Přerovem a Šternberkem, by řidiči měli vyjet v roce 2022. Náklady na ní se pohybují kolem 3,5 miliardy korun.

Petice za východní tangentu má stovky podpisů. Stavbě ale nic nebrání, říká ŘSD