Náhradu za škodu mohou řidiči získat nejen ze svého havarijního pojištění, ale také z pojistky odpovědnosti správce komunikace.

Na Olomoucku je řada silnic, které připomínají ementál.

„Třeba ze Samotišek do Tovéře je to jeden velký tankodrom. Je to strašné. Vyhýbáte se jedné díře a vletíte do druhé. Raději tam jezdím pomalu. Podobně to však vypadá také na frekventovanějších cestách. Je to nebezpečné,“ řekl šofér Jiří Pospíšil.

Havarijní pojištění

Pro řidiče, kteří si na rozbombardovaných vozovkách zničí vůz, je záchranou havarijní pojištění.

„A to bez ohledu na to, zda u této události byla policie, či nikoliv. Pokud pojišťovna sama nebude mít pochybnosti o tom, jak škoda vznikla a jak byla velká, vyplatí řidiči pojistku,“ uvedl Václav Bálek, mluvčí pojišťovny Allianz.

Ti, kteří havarijní pojištění nemají, mohou náhradu získat z pojištění odpovědnosti správce silnice, v krajním případě také soudní cestou.

„Motorista musí prokázat, že správce odpovídá za škodu. Řidiči by proto měli celou událost co nejlépe zdokumentovat na místě. Ale pozor, v tomto případě nejde o pojistnou událost majitele poničeného auta, ale toho, kdo odpovídá za vozovku. Jemu musí motorista oznámit, co se stalo, a předložit důkazy,“ upozornil Bálek.

Každá událost se však posuzuje individuálně a vztahuje se na místa, kde správce komunikace něco zanedbal – vyfrézoval vozovku a špatně označil či neoznačil velkou díru na silnici po mrazech a podobně.

„Je zřejmé, že tam, kde by vznikla škoda na sporťáku s nízkou světlostí podvozku, majitel terénního auta ani nepostřehne, že projel po nerovnosti. Záleží tedy také na tom, jak jel rychle, zda mohl nebezpečí očekávat a zda tedy šlo o nahodilost, která je základním principem pojišťovnictví,“ popsal mluvčí.

Počasí

Opravy děr jsou ve dnech, kdy teploty jsou stále i hluboko pod nulou, pouze dočasné. Krajští silničáři, kteří spravují cesty druhých a třetích tříd, výtluky zacelují takzvanou směsí za studena, která se využívá po celou zimu.

„Technologie spočívá v uložení potřebného množství do vyčištěného výtluku a zahutnění,“ uvedl Pavel Španner, vedoucí provozu Správy silnic Olomouckého kraje (SSOK). Používá se také tepelně upravená vyfrézovaná směs.

„Až teploty nad nulou umožňují využít k opravám výmrazků takzvaných směsí za tepla, které vyrábí obalovny. Trvanlivost této opravy je delší,“ uvedla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

V kraji se o stav silnic stará třicet lidí.

„Pokud neudržují silnice, zasahují na pokyn dispečera při vysprávkách výtluků, označují místa, kde se tato místa vyskytují, či při ořezech zeleně,“ uzavřel Jan Škrabal z SSOK.