Rozpočet na letošek byl čtyři sta milionů korun. V příštím roce se dá očekávat, že se o několik procent sníží. Město Olomouc se na zimu teprve připravuje.

„Na konci tohoto týdne budeme připraveni na takových devadesát procent. Nechci říkat sto, protože vždy se může něco přihodit, ale snažíme se, abychom byli připraveni maximálně. Kraj ještě musí potvrdit plán zimní údržby,“ uvedl Drahomír Babnič, ředitel Správy silnic Olomouckého kraje (SSOK).

Krajským silničářům, kteří se starají o zhruba tři tisíce tři sta kilometrů silnic první, druhé a třetí třídy, letos přibyly čtyři nové vozy, z nichž jeden přijde na čtyři a půl milionu korun.

Tyto přírůstky doplňují rovnou stovku vozidel a několik desítek dalších strojů, které uklízení a údržbu silnic v celém kraji zabezpečují.

Méně neudržovaných úseků

Úseky na Olomoucku, o něž je nejtěžší se starat, vyjmenoval provozní náměstek SSOK.

„Jsou to silnice I/46 a I/45, kde vede trať Ecce Homo až po hranice kraje. Náročné jsou také k nim přilehlé silnice II. a III. třídy. Dále se jedná o silnici druhé třídy z Velkého Újezda na Kozlov a Potštát, také je to Bouzovsko a rychlostní komunikace z Olomouce na Mohelnici,“ vypočítal Jan Škrabal ze SSOK.

Pro letošní rok se rozrostl počet kilometrů, které budou ošetřeny solí. Jedná se především o komunikace města Zábřeha a jeho okolí, ovšem podle představitelů SSOK se jedná o nárůst v řádech kilometrů.

Naopak se snížil počet úseků, které dosud nebyly udržované. V kraji se údržba netýká dvou set třiceti dvou kilometrů, přičemž například v okrese Jeseník jde o pouhé čtyři kilometry, v Olomouckém okrese je to sto kilometrů a třeba okres Prostějov má nulu.

Vloni na údržbu silnic padlo 152 milionů

Ačkoli nelze předem určit, jak bude letošní zima vypadat a kolik peněz tak bude potřeba, předpokládané náklady jsou vyšší než sto padesát dva milionů korun, které vynaložili silničáři loni.

„Pro letošek jsou předpokládané finanční prostředky vyčísleny celkově na dvě stě dvacet osm milionů korun a měly by být dostatečné pro pokrytí průměrných zimních podmínek,“ sdělil Škrabal, kterého doplnil Babnič poznámkou o tom, že ideální zima je podle silničářů ta, při které je stálé počasí a nemění se podmínky.

„Je třeba si uvědomit, že část prostředků, které jdou na zimní údržbu, se čerpá z celkového rozpočtu, který máme vždy od začátku kalendářního roku po jeho konec. Zima je pro nás stěžejní a pro ni musíme vyčlenit nejvíce prostředků. Zbytek peněz pak jde na úpravy v dalších ročních obdobích. Pokud je zima nadprůměrná, peníze v létě mohou chybět,“ doplnil Babnič.

Otázku peněz a plánu zimní údržby řeší v těchto dnech také Statutární město Olomouc, ovšem kompletní rozvrh ještě není hotový.

„Dokreslujeme detaily ve spolupráci s odborem dopravy a s technickými službami. Problém s údržbou komunikací by neměl nastat, máme své zkušenosti,“ sdělil náměstek primátora Svatopluk Ščudlík.