Průzkum si objednalo ministertsvo zdravotnictví, tisíce pacientů v něm hodnotily zdravotnická zařízení v několika kritériích.

Suverénně nejlepší byl Masarykův onkologický ústav, olomoucká fakultní nemocnice skončila z patnácti hodnocených nemocnic desátá. VÍCE: Pacienti hodnotili nemocnice: FN Olomouc desátá

Podle autora projektu Tomáše Raitera ale FNOL meziročně v souhrnné spokojenosti podle Raitera zlepšila.

„Jsou na standardní péči. Výsledek není špatný. Zlepšili se. Krokem dál bude, pokud se v příštím roce přehoupnou přes osmdesátku,“ uvedl autor projektu, který výzkum prováděl společně s agenturou STEM.

Jak si vedla fakultní nemocnice Olomouc

jednotlivá kritéria za rok 2009

Dosažení standardní úrovně představuje 80 % ve spokojenosti pacientů

Souhrnná spokojenost 79,36 %
Zapojení rodiny 89,41 %
Propuštění a pokračování péče 85,95 %
Informace 80,06 %
Respekt, ohled, úcta 80,02 %
Přijetí do nemocnice 79,08 %
Koordinace a integrace péče 77,73 %
Tělesné pohodlí 76,81 %
Citová opora 74,61 %
Spokojenost se sestrami 77,88 %
Spokojenost s lékaři 77,59 %
Spokojenost se všeobecnými službami 63,39 %

Zdroj: hodnoceni–nemocnic.cz

Osmdesát procent je považováno za standard dobré péče o pacienty.

Podle ředitele FNOL Radomíra Maráčka (na snímku vlevo) se nemocnice meziročně pohoršila v kategorii spokojenost s lékaři.

„Ukazuje to trend, který u nás je, že lékaři ani na lékařských fakultách nejsou učeni, jak by se měli k pacientům chovat, jak s nimi komunikovat. Začíná to u úvodního společenského kontaktu, podáním ruky,“ sdělil ředitel.

Naopak nejvíce si pacienti na FNOL cenili nastavený proces od přijetí nemocného po propuštění pacienta a zapojení rodiny.

„Překvapením bylo vysoké hodnocení citové opory v nemocnici, pocit, že se o pacienta někdo zajímá. To je skvělé,“ poznamenal Maráček.

Přístup personálu například chválil i třiašedesátiletý pacient z Olomouce, který byl v těchto dnech propuštěn z FNOL, kde podstoupil výměnu kloubu popisoval své zkušenosti.

„Přístup personálu? Perfektní. Lékař mi vše vysvětlil, sestry byly ochotné. Horší to bylo s časným vstáváním a kvalitou jídla,“ popisoval Olomouckému deníku pacient ortopedické kliniky.

„Co cítím jako problém, je počet pacientů na pokoji. Pět, to se mi zdá hodně. Ale sešla se příjemná parta, měli jsme pořád co probírat. Výtečná byla i návaznost na další péči – již zítra odjíždím na rehabilitaci,“ popisoval v době propouštění z nemocnice.

Ředitel: Příští rok chceme být mezi nejlepšími

Ředitel nemocnice věří, že se v příštím v hodnocení pacientů propracují z průměru k vyšším příčkám.

„Fakultní nemocnice celkově uspěla průměrně. Dostali jsme se na standard, což není špatné, ale ani dobré. Loňský rok jsme se však soustředili zejména na akreditaci vypovídající o bezpečí pro pacienty. Jejich spokojenost je pro nás hlavním tématem pro letošek. Proto předpokládám, že v dalším roce bude fakultní nemocnice patřit mezi nejlepší,“ uvedl Maráček.

V případě menší spokojeností nemocných s lékaři již vedení fakultní nemocnice jedná se šéfy jednotlivých klinik.

„Chceme, aby s tím pracovali. Z hlediska motivací pro tento rok je výsledek spokojenosti pacientů hodnocen deseti procenty z hlediska celkového výsledku oddělení. Chceme znát, jakým způsobem toho docílí, zda využijí zázemí vlastní, například naše psychology, nebo budou chtít zprostředkovat externí agenturu,“ sdělil.

Odpovídalo 26 tisíc pacientů

Podobné informace na podzim sbírali zpracovatelé projektu v patnácti tuzemských nemocnicích a ústavech, psychiatrických léčebnách a rehabilitačních zařízeních.

Zvláště pak hodnotili sestry, lékaře, případně další profese.

Celkem v obsáhlých dotaznících odpovídalo na 26 tisíc pacientů, přičemž návratnost vyplněných formulářů dosáhla 72 procent. Vyjadřovali se anonymně.

Průzkum, který si resort zdravotnictví nechal provést již třetím rokem, je v Česku jediným srovnatelným s mezinárodními standardy.

„Chtěli jsme, aby managementy těchto zařízení měly na stole podrobnou zprávu o tom, kde se mají zlepšovat, kde pacienti pociťují nedostatky a aby výsledky bylo možné hodnotit meziročně,“ uvedla ministryně zdravotnictví Dana Jurásková, která v úterý v Olomouci předala certifikáty kvality těm, s nimiž byli pacienti spokojeni nejvíce.

„Názor pacienta je velmi významný zejména proto, že zdravotnictví je služba,“ podotkla s tím, že požadavky na certifikaci se mohou s rozvojem projektu zpřísňovat, aby motivovaly nemocnice k dalšímu zlepšování.

Kraj chystá podobný průzkum příští rok

Průzkumy, které se zajímají o názor pacienta na poskytnutou péči, jsou podle vedoucí odboru zdravotnictví olomouckého krajského úřadu Evy Štefkové přínosem a kraj o podobném zjišťování zpětné vazby uvažuje na příští rok.

„Je potřeba mít zpětnou vazbu. Proto podobné průzkumy vítáme, sledujeme je a jednáme nad výstupy s managementy nemocnic,“ sdělila.

„V příštím roce bychom se chtěli podílet na průzkumu spokojenosti pacientů, který bychom provedli v námi zřizovaných zařízeních. Už nyní však například v léčebnách personál zjišťuje při propouštění pacienta, jak byl spokojený,“ uvedla Štefková.

Například Vojenská nemocnice Olomouc boduje v rámci Olomouckého kraje v průzkumu organizovaném ve spolupráci s mezinárodními společnostmi neziskovou organizací HealthCare Institute.

Vloni byla první, druhou příčku získala privátní Jesenická nemocnice a třetí Fakultní nemocnice Olomouc. V tomto projektu zpracovatel hodnotil tři hlediska: spokojenost pacientů, spokojenost zaměstnanců nemocnic a finanční kondici zdravotnického zařízení.