Paní Zkoumalová, která bydlí na Ladově ulici v městské části Hejčín od pondělí marně čeká na sčítacího komisaře. Do úterního odpoledne se však nikdo takový zde neukázal.

„Je středa a nic se neděje. Nikdo se ani neozval. O berlích jsem se vypravila na radnici a tam mi řekli, že s tím nemají nic společného a poslali mě na poštu Olomouc 8 na Horním náměstí, ale my spadáme pod Olomouc 9, poštu, která stojí přímo před naším domem. Stalo se to i více lidem z domu. Dokonce sem každý den jezdí jedna paní, která bydlí ve Slavoníně. Nevíme, co máme dělat, jestli jim nachystat kuře, aby někdo přišel, nebo se rovnou máme bát pokuty,“ řekla v úterý Ludmila Zkoumalová.

Také po reportáži, kterou napsala redaktorka Olomouckého deníku o první pochůzce se sčítací komisařkou, se pod článkem v internetové diskuzi objevilo několik dotazů ohledně Sčítání lidí, domů a bytů 2011 (SLDB 2011).

Lidé si stěžovali především na to, že se jim ve schránce neobjevila informace o termínu, kdy se u nich mají sčítací komisaři zastavit a donést jim potřebné formuláře.

„Dnes je již 9. 3. a doposud na ulici Trnkova nedošel informační leták, je vůbec nějaké sčítání lidu nebo je to fór,“ napsal uživatel do internetové diskuze pod článkem.

Podle informací od České pošty měla roznáška informačních letáků, která měla být hotová již v neděli, být kompletně hotová.

Česká pošta vysvětluje

„Víme o tom, že se staly případy, kdy nebyly informační letáky o návštěvě sčítacího komisaře řádně rozneseny nebo na nich chybělo čas návštěvy či byl interval velmi dlouhý. Všechny zaznamenané případy jsme napravili a sčítací komisaři roznesli informační letáky nové. Pošta také okamžitě zahájila kontrolu jednotlivých komisařů jak na sběrných místech, tak i v domácnostech,“ uvedla Marta Selicharová, mluvčí České pošty, která zajišťuje prostřednictvím svých zaměstnanců roznos jak informačních letáků, tak i sčítacích formulářů.

„V případě, že přece jenom některý občan informační leták do schránky nedostal, nemusí tento člověk v současné chvíli dělat nic. Sčítací komisař k němu přijde na naplánovanou návštěvu. Pokud občan nebude doma, vhodí mu do schránky nový informační leták s termínem další návštěvy. Teprve když se jim nebude hodit ani tento termín je jednou z možností obrátit se na call centrum, druhou je osobní převzetí formulářů na sběrném místě,“ popsala Selicharová.

Na dotaz, jak je možné, že komisaři nepřišli v avizovanou dobu, uvedla mluvčí ČP několik důvodů, proč s tak stalo.

„V pondělí jsme museli udělat změnu v informačním systému. Na jejím základě došlo k přeplánování některých schůzek. Lidé dostali do svých schránek omluvný leták s novým termínem návštěvy. Do konce tohoto týdne bude systém fungovat tak, aby k těmto situacím nedocházelo.

To, že komisař nedorazí na domluvenou schůzku, může být zapříčiněno i tím, že například sčítací komisař náhle onemocněl či u něj došlo k jiné nepředvídatelné události.

Nasazení náhradníka sčítacího komisaře vyžaduje vždy určitý čas. Náhradník může vyrazit na obchůzku až druhý den. V tomto případě, dostávají lidé do schránek omluvné letáky s novým termínem návštěvy,“ podotkla Selicharová.

Informační linka je přetížená

Také s informačním centrem jsou problémy. Linka 800 87 97 02 je přetížená. Jen v pondělí na ni volalo šedesát pět tisíc lidí, přičemž operátoři odpověděli pouze šesti a půl tisíci volajících.

„Česká pošta posiluje pracovníky call centra, tak aby byli schopni zvládnout nápor volajících. Lidem doporučujeme, aby v případě, že se jim nehodí návštěva komisaře nikam nevolali. Komisař jim do schránky vhodí nový informační letáček s jiným termínem předání formulářů. Teprve když se jim nebude hodit ani tento termín je jednou z možností obrátit se na call centrum, druhou je osobní převzetí formulářů na sběrném místě,“ zopakovala Selicharová..

Událost roku má tedy tři základní komplikace: někteří lidé nedostali do schránek letáky, kde komisař oznamuje, kdy přijde do domácnosti, dále že někteří komisaři nepřišli ve stanovený termín do domácností s formuláři a třetí je, že linka call centra je permanentně přetížená.

„Jde o komplikace, které mohou být pro lidi nepříjemné a Česká pošta dnes slíbila přijmout co nejrychleji všechna nezbytná opatření k nápravě,“ uzavřel ve středu Ondřej Kubala, mluvčí projektu SLDB 2011. Roznos sčítacích formulářů končí 25. března.