S růžovými koly neboli rekoly se veřejnost v Olomouci setkala poprvé od 1. května. V ulicích jich bylo z počátku dvaadvacet kusů.

Poté, co se ustálil počet jejich uživatelů, kteří se nejprve zaregistrovali na stránkách www.rekola.cz a zaplatili členský poplatek, zůstalo v ulicích patnáct „růžovek".

„Přes prázdniny, kdy kola nebyla tolik v provozu, a od začátku akademického roku jsme jejich počet opět snížili. Do dnes se jich v ulicích pohybuje osm," řekla Denisa Mayerová, z občasného sdružení Connect, které se podílí na osvětě cyklodopravy v Olomouci.

Nejvíc je využívali studenti

Celkově si kola půjčovalo šedesát jezdců, kteří využili ročního členství nebo si ho pravidelně platili měsíčně. Většinu uživatelů, a to jedna čtyřicet členů, tvořili studenti, kteří jezdili v období před a po prázdninách.

„Je to naše přední cílová skupina. Zvolili jsme pro ně slevu, a to i proto, že nemají příjem. Polovinu poplatku jim tedy proplatila univerzita Palackého," sdělila dále Denisa Mayerová s tím, že projekt potřeboval na rozjezd podporu od města i olomoucké univerzity.

„Rekola jsou dnes samočinná, to znamená, že si vydělávají sami na sebe. Za peníze od uživatelů jsme byli schopni pokrýt nejdůležitější funkce a s příspěvkem od města nadstavbu, servis a vylepšování kol," přiblížila koordinátorka projektu. 

Činili se zloději i vandalové

Růžová pro repasované bicykly nebyla zvolená náhodně. Výrazná barva rámu ale i dalších součástí bezmotorového prostředku měla nejen upoutat pozornost ale i současně odrazovat zloděje.

„Bez krádeží jsme se bohužel neobešli. Je to dáno tím, jak se kola pohybují, nebo jsou třeba i několik dní zamčená na jednom místě a tím provokují. Chybí nám celkem slušné kousky," poznamenala Denisa Mayerová.

„Jednou nám z kol vzal pachatel jenom ventilky, jindy ho zřejmě ve špatné náladě poničil a podupal celé anebo přestříkal černými pruhy. Celkově jsme krádežemi a vandalizací přišli o 8 kol," doplnila.

Smělé plány pro příští rok

Pro příští rok hodlá spolek nadšenců oslovit mnohem větší počet uživatelů.

„Popřemýšlíme nad zvýhodněným ročním členstvím. Určitě rozšíříme svoje působení, přijmeme do týmu nové síly s novými nápady a kolům bychom chtěli dát hezčí tvář, lepší vzhled a zabezpečit je i pro ježdění v noci a snížit riziko krádeží," uzavřela Denisa Mayerová.

Princip veřejného sdílení bicyklů neboli bike sharingu tkví v tom, že uživatel k nalezení, odemčení a následnému opětovnému uzamčení používá mobilní telefon. K otevření zámku odesílá do systému kód, který je na zámku, následně mu přijde heslo k jeho odemknutí.

Jakmile kolo splní potřebu, cyklista jej ponechá na nejbližším vhodném místě, nejlépe ve stojanu na kola.

„Po uzamknutí kola se v mobilní aplikaci nahlásí, že je kolo vrácené a na mapce se vyznačí jeho poloha," popsal postup při odevzdání růžového kola, na kterémpak může odjet další cyklista druhý koordinátor Eduard Vaněk.