Úpravy koryta řeky Moravu mají městu přinést klid. Zejména obyvatele ulici Nábřeží, Blahoslavova a Šmeralova ale práce hodně potrápí.

Etapu označenou II. B pocítí i v Komenského ulici, na Masarykově třídě, avšak i v nepřímo dotčených okolních ulicích.

Olomouc si nechala zpracovat studii organizace dopravy při stavbě.

„Předali jsme ji Povodí Moravy, které ji začlení do investiční akce. Studie uvádí principy, jak by měla doprava v místě vypadat. Tedy kudy povede MHD, objízdné trasy, kde nebude možno parkovat. Redukce parkovacích míst je asi o 150," řekl náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec (TOP 09).

Místní upozorňují, že nahradit parkovací stání bude komplikované. Situace je podle nich zoufalá.

„Chybí zde volná plocha. Do toho vstupuje supermarket Senimo, který lidem bydlícím na vedlejším sídlišti rozdal za stěrače letáčky, že parkují na soukromé ploše určené pro zákazníky. Tím ubude dalších osmdesát sto míst," odhadl předseda komise městské části Nové Hodolany Evžen Horáček.

U Senima jen s parkovacími hodinami

Senimo už změnilo dopravní značení, po schválení magistrátem je nutné použít parkovací hodiny. Limit jsou dvě hodiny.

„Od 8 do 17 hodin je to parkovací zóna, kde nikdo nic neplatí, ale musí si označit nebo jet pryč. Na začátku prázdnin plánujeme masivnější kampaň, najmeme na informování brigádníky," sdělila ředitelka společnosti Eliška Edelmanová.

Potvrdila, že míst pro automobily není v lokalitě dostatek.

„Parkují nám tady lidé z blízkého sídliště. Dvacet let jim parkoviště sloužilo a neměli nutnost řešit s magistrátem rozšíření kapacity. Od rána do odpoledne tu stojí a blokují místa řidiči, kteří jdou na gymnázium, do nemocnice, na poštu," dodala Eliška Edelmanová s tím, že místa pro zákazníky při protipovodňových stavbách společnost nepustí.

Na Moravě v Olomouci vzniknou dva ostrovy, možná i říční park

Jednosměrka v ul. Milady Horákové

Město už má vytipované vlastníky a provozovatele vhodných ploch, které chce oslovit.

Patří mezi ně například armáda, Olomoucký kraj jako zřizovatel Střední školy zemědělské a zahradnické na Gorazdově náměstí nebo BEA centrum.

„Mezi návrhy je například také zjednosměrnění ulice Milady Horákové, kde by se mohlo stát po obou stranách. Řešíme, jak se budou dávat rezidenční karty. Variant je skutečně více. Vše bychom chtěli prezentovat jednotně až před zahájením investiční akce, kdy bude známý zhotovitel. Povodí Moravy ho zatím nevysoutěžilo," uvedl náměstek Jakubec.

První uzavírky na podzim

První uzavírky mají podle harmonogramu přijít letos na podzim, ve velkém se plánuje státní podnik do práce pustit příští jaro.

Problém s parkováním nicméně zůstane i po dokončení etapy v roce 2020. Navýšení kapacity koryta řeky bude znamenat ztrátu desítek stání.

„Možnosti parkování teď navyšujeme, v lokalitě přibude patnáct parkovacích míst. Pořád jich tam ale reálně chybí asi 150 míst. Město bohužel není nafukovací a nikdy nebylo dimenzováno na tolik aut," poznamenal Aleš Jakubec.

Nový most u Bristolu: uzavírky kvůli stavbě začnou letos