Lidé bydlící v blízkosti nové konečné v Trnkově  ulici si spojení pochvalují. Stejně tak olomoucká radnice - počet cestujících prý výrazně předčil očekávání.

Někteří místní ale se situací nejsou spokojeni, protože tramvaje dostatečně nenahradily zrušené autobusové linky.

„Bydlím ve Fischerově ulici a spolu se všemi obyvateli okolních ulic jsme ztratili přímé spojení na nádraží, tramvajová zastávka Trnkova je od nás hodně daleko," stěžuje si například Petra Břečková, která má problémy s vhodným spojením k poliklinice u nádraží, kde pracuje jako zdravotní sestra. Cesta ji dříve zabrala deset minut, teď minimálně dvojnásobek.

Ilustrační foto

Velká vzdálenost a dlouhé intervaly

Jednou z věcí, které Petře Břečkové na tramvajích nejvíc vadí, jsou časové intervaly spojů.

„Chodím na půl sedmé do práce, dřív jsem jezdila třiadvacítkou v 6.20, což mi vycházelo tak akorát, teď jede pětka buď v 6.03, nebo 6.33, takže musím jet zbytečně brzo, nebo nestíhám," vysvětlila.

„Když neobnovili autobus, tak by mohli aspoň zlepšit ty intervaly," myslí si.

Dopravní podnik města Olomouce ale změny nechystá.

„Od 14. prosince, kdy dochází celostátně ke změnám jízdních řádů, budou změny na nové trati minimální, a to pouze na lince číslo 3, kde dojde k minutovým posunům," sdělila mluvčí dopravního podniku Martina Krčová.

„Pokud někomu nevyhovuje návaznost některých linek, musí podat podnět na změny jízdních řádů na odbor dopravy na magistrátu," dodala mluvčí.

Trojka není na dopravu k nádraží

Problémy se spoji má Petra Břečková, i když se vrací z práce domů.

„Z nádraží jezdí po třetí hodině tramvaje číslo tři a pět hned za sebou a potom je tam dlouhá pauza. Proč nemůžou tramvajové linky jezdit třeba deset minut po sobě?" ptá se.

Podle dopravního podniku není úprava jízdního řádu potřebná.

„Linka číslo 3 není primárně určena k dopravě z hlavního nádraží na Trnkovu, ale k dopravě cestujících z centra města do zastávky Trnkova. Pro rychlou přepravu z hlavního nádraží na Trnkovu slouží linka číslo 5. To je jeden z důvodů, proč nedochází k pravidelnému střídání linek čísel 3 a 5. Další věcí, která ovlivňuje tyto dvě linky, je to, že na konečné zastávce Trnkova není točna a tramvaje tak není kde odstavit," vysvětlila mluvčí Dopravního podniku města Olomouce.

Slavnostní otevření tramvajové trati na Nové Sady 29.11.2013
DENÍK/Michal Kovář 

O 600 tisíc cestujících více než odhad

Pro posouzení úspěšnosti nové tramvajové trati si nechal Magistrát města Olomouce vypracovat průzkum mezi cestujícími.

Podle sčítání cestujících jsou linky číslo 3 a 5 využívány často, počet přepravených osob byl o šest set tisíc cestujících za rok větší, než kolik se odhadovalo před zahájením provozu.

Magistrát i dopravní podnik se shodují, že počet cestujících předčil jejich očekávání a s provozem jsou spokojeny.

První cestující na nové tramvajové trati v Olomouci

Pro cestující, kteří bydlí v blízkosti zastávky Trnkova, se spojení především do centra zlepšilo.

„Jsem určitě ráda, protože bydlím hned kousek od zastávky, dostupnost do centra je pro mě daleko lepší a snazší než autobusem, zvlášť když do práce nosím hodně věcí," řekla jedna z pravidelných cestujících Lenka Kružíková. Je spokojená i se spojením na hlavní nádraží.

„Pokud náhodou tramvaj nejede, tak jdu na Velkomoravskou a jedu přímo autobusem," vysvětlila.

Petice za obnovu spoje nepomohla

Na rozdíl od ní však lidé, kteří bydlí od zastávky Trnkova dál, se na nádraží nedostanou bez toho, aby museli přestupovat nebo chodit velký kus cesty pěšky.

„Mně to nevadí, funguji ještě dobře, ale starší lidé, kteří musí chodit třeba s těžkými nákupy, to mají horší, a třeba šestnáctka nejede kolikrát nízkopodlažní," myslí si obyvatelka Nových Sadů Květoslava Diblíková.

Na velkou vzdálenost tramvajové zastávky od jižnější části sídliště upozornili místní na jaře Radu města Olomouce v petici za obnovení autobusové linky 23.

První cestující na nové tramvajové trati v Olomouci

„Řadu obyvatel Nových Sadů teď dělí od vhodných zastávek MHD velká vzdálenost. Na vlastní kůži to pociťují především starší, hůře pohybliví obyvatelé a senioři z domovů důchodců v Zikově a Peškově ulici. Chybí také přímé spojení na autobusové nádraží a do Holice, lidé musí víckrát přestupovat. Navíc je přetížená autobusová linka číslo 12, při použití tramvaje stráví cestující dvojnásobný čas," stálo v textu petice, kterou podepsalo téměř tisíc lidí.

Petice ale nepomohla a olomoučtí radní linku neobnovili.

„Odbor dopravy Magistrátu města Olomouce zajišťoval sčítání cestujících už v lednu 2014. Následně bylo v březnu objednáno posouzení dílčích indikátorů včetně celodenních průzkumů na všech spojích obou tramvajových linek v celých délkách," uvedl mluvčí olomoucké radnice Michal Folta. Na základě výsledků průzkumu radní usoudili, že by linka 23 byla zbytečná a nákladná.

Kdy prodlouží trať, není jisté

Podle mluvčí dopravního podniku se stížnosti na zrušenou linku v současnosti již neobjevují. Město však ve sčítání cestujících pokračuje.

„Dopravní obslužnost bude vyhodnocena nejen v návaznosti na vybudování nové tramvajové trati po Trnkovu, ale dojde ke komplexní analýze stávajícího provozu MHD. Zpracována bude i varianta výhledové sítě hromadné dopravy v Olomouci po dostavbě tramvajové trati u ulice Jižní," informoval Michal Folta.

Ilustrační foto

„O znovuzavedení autobusové linky se v tuto chvíli neuvažuje, nicméně aktuální informace ke konkrétním závěrům budou k dispozici až po vyhodnocení sčítání," dodal.

Obyvatelé Nových Sadů se shodují, že situace se zlepší, až budou tramvaje jezdit dál na sídliště.

Momentálně se záměr prodloužení tramvajové trati nachází ve fázi projektové přípravy a není jisté, kdy se se stavbou začne.

„Vedení města se zabývá v této věci zajišťováním financí, zatímco odbor investic zajišťuje dokumentaci pro územní řízení. Tyto podklady by mohly být hotovy během prvního čtvrtletí až pololetí 2015. Po dokončení územního řízení musí následovat ještě stavební řízení. Do doby zahájení stavebního řízení musí být dořešeny majetkoprávní vztahy, včetně výkupů pozemků, kudy tramvajová trať povede," vysvětlil Michal Folta.

SOUVISEJÍCÍ: Protáhnete tramvaj na Povel? Zeptali jsme se nových olomouckých radních

Autorka: Kateřina Přindišová