K neštěstí došlo před šesti lety, kdy po střetu s vlakem zahynul hospodský z podniku, který je od přejezdu co by kamenem dohodil.

Na koleje vjel už ve chvíli, kdy tam neměl co dělat. Smrt čtyřiašedesátiletého muže připomíná dřevořezba na bříze rostoucí u místa, kde zemřel.

„Šla jsem k oknu. Najednou strašná rána. Lekla jsem se. Viděla jsem letět dveře od auta. Pak tu hrůzu po nárazu vlaku do auta," líčila seniorka Dagmar Ševčíková nehodu, která se stala v dubnu 2009.

„Seděl v něm Ivan, hospodský od Ervína, tak se jmenoval jeho táta. Na místě zemřel," dodala.

Podle policie řidič hondy nedbal zvukového a světelného výstražného zařízení, které již upozorňovalo na přijíždějící vlak.

„Asi si myslel, že je to osobák a zastaví ve stanici. Jenže to byl spěšný vlak, který projížděl," vzpomínala důchodkyně.

Železničnímu přejezdu u stanice Hlubočky-zastávka by podle místních slušely závory. Je v zatáčce, na „kopečku“ a viditelnost ve slunečných dnech ztěžuje slunce.

Železničnímu přejezdu u stanice Hlubočky-zastávka by podle místních slušely závory. Je v zatáčce, na „kopečku" a viditelnost ve slunečných dnech ztěžuje slunce. Autor: DENÍK/Daniela Tauberová

Jezdí se na červenou

Podnik U Ervína už přes rok provozuje Radovan Hořín. Podle něj je přejezd u stanice Hlubočky-zastávka problematický. Hlavně kvůli tomu, že je umístěn v zatáčce a na kopci.

„Ve slunečných dnech odpoledne, kolem čtvrté hodiny, navíc přejíždění ztěžuje oslňující slunce," popisoval podnikatel.

Je přesvědčen, že přejezd by měl být opatřen závorami. „Určitě by byl bezpečnější," uvedl.

O tom, že by bylo potřeba změnit způsob zabezpečení přejezdu, jsou přesvědčeni i další místní.

„Když stojím na vlakové zastávce a spustí signalizace, vidím, že řidiči stále přejíždějí. Ohrožují sebe, ale i lidi ve vlaku. Závory by takovému hazardování zabránily," uvedla Božena Schneiderová.

Širší silnice a zrcadla

Radnici v Hlubočkách dělá starosti i železniční přejezd v místní části Hrubá Voda, na který upozorňovali čtenáři Deníku v diskusi k nejnebezpečnějším železničním přejezdům v Olomouckém kraji.

Ani toto křížení kolejí s místní silnicí není opatřeno závorami.

„Přejezd je v zatáčce a na kopci. Cesta je velmi úzká. Není to přehledné," řekl Antonín Plíska, místostarosta Hluboček, kde se v poslední době rozvíjejí sportovní areály, které navštěvuje stále více lidí.

Podle místostarosty by bezpečnost obou přejezdů posílily závory.

„Technicky je to ovšem velmi obtížně řešitelné. V Hrubé Vodě je však možné rozšířit úzkou komunikaci. Se silničáři o tom jednáme, stejně tak o možnosti umístění zrcadla. Aby přejíždění bylo maximálně bezpečné," popisoval chystané opatření místostarosta Hluboček.

Rekonstrukce zastávky

Obec také bude jednat o rekonstrukci vlakové zastávky v Hlubočkách se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Otázku přejezdů chce při této příležitosti opět připomenout.

„Cestující na zastávce moknou, nemají informaci o zpoždění vlaku. Bude postavena nová zastávka. Již se jedná s projektantem. Ani téma přejezdů nenecháme spát," sdělil Antonín Plíska.

Podle Správy železniční dopravní cesty je však technicky nemožné, aby bylo stávající zabezpečovací zařízení na těchto přejezdech doplněno závorami.

„Je tam v činnosti starší typ zabezpečovacího zařízení a jeho doplnění závorami nepředstavuje pouze prosté přidání závor. Je nutno provést kompletní změnu typu zabezpečovacího zařízení, změnu ovládacích úseků přejezdu, vazby na související zabezpečovací zařízení na trati a v železničních stanicích," vysvětloval mluvčí správy Marek Illiaš.

Cena? Přes 15 milionů

O rekonstrukci přejezdového zabezpečovacího zařízení v Hlubočkách a místní části Hrubá Voda se podle něj v současné době neuvažuje.

Rozhodnutí o rozsahu zabezpečení přejezdů má v kompetenci Drážní úřad. Podnět ke změně může dát SŽDC i místní samospráva.

Pokud by teoreticky bylo rozhodnuto o kompletní modernizaci přejezdů v Hlubočkách, příprava podkladů k realizaci by podle SŽDC zabrala minimálně tři roky.

Náklady by přesáhly 15 milionů korun.

„Celkové náklady na realizaci jednoho přejezdu se závorami odhadujeme na částku v přibližné výši osm milionů," informoval mluvčí SŽDC.