Situace kolem mezd se nelíbí řidičům autobusů z Olomouce, Přerova, Šumperku nebo Zábřehu.

„Bohužel od roku 2008 se naše mzdy prakticky nezvyšují. Riziková 
a náročná profese je ohodnocená částkou 72 až 90 korun hrubého na hodinu. V práci přitom často strávíme 
i 300 hodin měsíčně," upozornil předseda základní organizace Odborového svazu dopravy v Zábřehu Jiří Drlík.

Za volant autobusu usedá už osmatřicet let. Poukazuje 
i na další problémy.

„Dojedete někde na konečnou v polích 
a máte tam dvě hodiny, než se vracíte zpět. Nemáte si přitom ani kam odskočit. Čas strávený čekáním je ohodnocený padesáti korunami na hodinu 
a navíc se nepočítá do fondu odpracované doby. Takže někteří jezdí od půl páté ráno do osmi do večera, do toho soboty a neděle, a na konci měsíce zjistí, že nemají odpracovanou ani základní pracovní dobu," popisuje nedostatky 
v systému odměňování Jiří Drlík a dodává, že proto je pohotovost aktuální v celém kraji.

„Zapojili se do ní řidiči příměstských linek, kteří jezdí do Olomouce, Přerova, Šumperku nebo Zábřehu. Pokud se situace nezlepší, je reálné, že do stávky půjdou," doplnil Drlík.

Důraz se klade hlavně na cenu

Odboráři vidí hlavní problém v systému vypisování veřejných zakázek na provozování autobusových spojů ze strany krajů, které veřejnou dopravu platí. Důraz se klade hlavně na cenu.

„Vzhledem 
k tomu, že všichni mají prakticky stejnou režii, tedy náklady na autobusy, pohonné hmoty, náhradní díly nebo opravárenské práce, tak jedinou možností, jak nabídnout co nejnižší cenu, je ušetřit na 
nákladech na výplaty a benefity řidičů," vysvětlil Jiří Drlík.

Ve výběrových řízeních pak uspějí firmy, kde jsou nejnižší mzdy.

„Jedno z možných řešení vidíme v tom, aby již v zadávací dokumentaci k veřejné soutěži byly zakotveny mzdové a další nároky zaměstnanců, pod které nebudou moci firmy jít," uvedl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Kraje spravují peníze daňových poplatníků

Asociace krajů ČR oznámila, že chce s odboráři o odměňování řidičů autobusů jednat.

„Jsem připraven se sejít se zástupci odborů a vyslechnout jejich návrhy na možné řešení otázky odměňování řidičů autobusů v regionální dopravě, kterou z hlediska dopravní obslužnosti řeší jednotlivé krajské samosprávy," sdělil předseda rady asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Poukázal ale zároveň na to, že kraje spravují peníze daňových poplatníků a musejí dbát na efektivní hospodaření.

„Věřím v dohodu, která pomůže zklidnit situaci naštvaných řidičů," dodal.

Předseda svazu dopravy Luboš Pomajbík nevyloučil, že pokud k dohodě nedojde, půjdou řidiči autobusů do stávky.

„Preferujeme sociální dialog a dohody na základě jednání, ale zároveň jasně prohlašujeme, že jsme připraveni na důraznější formy protestů," prohlásil předseda Odborového svazu dopravy.

Stále těžší získávat mladé řidiče

Případná stávka by dopadla na stovky tisíc cestujících 
v celé republice, kteří denně využívají autobusové spoje.

„V žádném případě nechceme, aby stávková pohotovost postihla naši dopravní společnost a veřejnou dopravu. Naopak chceme docílit jejího zkvalitnění a zamezit účasti ve veřejné soutěži firmám, které nabízejí ceny, jež nepokryjí náklady," řekl Jiří Drlík.

Dodal, že by byl rád, kdyby se povolání řidiče autobusu vrátila důstojnost.

„Chceme zajistit nejen slušný život pro řidiče, ale také kvalitní službu pro naše cestující," doplnil zkušený šofér.

Bez odpovídajícího finančního ohodnocení navíc bude stále těžší získávat mladé řidiče, kteří by chtěli s autobusy jezdit. Podle odhadu odborníků jich dnes chybí v celé České republice téměř šest tisíc.

DPMO se nepřidá

Protesty řidičů zahájila na konci září takzvaná Jablonecká výzva, kterou chtěli řidiči společnosti BusLine 
z Jablonce nad Nisou a Liberce upozornit na nízké platy řidičů na linkách objednaných krajem.

Tisíce dalších řidičů v republice je pak podpořily tím, že jeden den jezdili v reflexních vestách.

Minulý týden se přidali se svou výzvou řidiči ze Zlínského kraje.

Podle dopravních odborářů by nejnižší mzda šoférů za základní odpracované hodiny měla být ve výběrových řízeních pevně zakotvená jako 1,75násobek minimální mzdy. To představuje přibližně sto korun na hodinu.

Šoféři městské dopravy 
v Olomouci se do stávkové pohotovosti zřejmě nepřidají.


„O tom, že by se řidiči Dopravního podniku města Olomouce přidali ke stávkové pohotovosti, nemáme zatím žádné informace. Městská hromadná doprava jezdí ve standardním režimu podle jízdního řádu," řekla mluvčí olomouckého dopravního podniku Martina Krčová.