Lidé si díky jejich práci budou moci v bývalých kasárnách prohlédnout například stíhačku Mig 21 nebo letoun Albatros.

Svobodník se k práci na historických aeroplánech dostal asi před deseti lety, když chodil na brigádu do Leteckého muzea v Kunovicích.

„Pak jsem se dal dohromady ještě s několika kamarády a jezdili jsme o víkendech po republice opravovat historická letadla. Před čtyřmi roky jsme založili vlastní organizaci s názvem 1. letecký školní pluk, který fungoval už předtím, ale v roce 1993 byl zrušen,“ přiblížil Svobodník.


Podle něj záleží při restaurování hlavně na tom, v jakém stavu stroj je. „Pokud je na tom špatně, tak rekonstrukce trvá od jednoho roku až do sedmi let. V případě, že se najde někde v trávě, což se stává, tak restaurátorské práce mohou trvat opravdu velmi dlouho,“ podotkl Svobodník.

Nadšenci už mají za sebou práci i na dopravních strojích.

„Z naší práce stojí za zmínku dopravní letoun TU 104, což bylo první proudové letadlo na světě. Je to stejný stroj, který stojí u Androva stadionu v Olomouci. Opravovali jsme jej pro Vojenský historický ústav. Letadlo váží asi sedmdesát šest tun. Většina z opravených letounů už pak není schopná vznést se do vzduchu. Jinak se však snažíme, aby bylo vše funkční, aby se dala připojit elektrika, podvozky, klapky a vše ostatní,“ vysvětlil Svobodník.

V olomouckém muzeu plánuje tematické výstavy, aby lidé měli každý měsíc možnost vidět něco jiného.

„Například v listopadu uvidí návštěvníci několik letounů, o měsíc později pak expozici letecké výstroje a uniforem. Pro děti máme připravené stroje, kde si vyzkoušejí, jak to vypadá přímo v kokpitu,“ uzavřel prezident.

ČTĚTE TAKÉ:Z ruiny kasáren v Neředíně je muzeum letadel