Na tom, že dosavadní systém udělovaný od roku moc nefunguje, se shodli úředníci i restauratéři. Veřejnost o něm totiž většinou vůbec neví, a navíc není certifikace nijak odstupňována, takže jej mohou získat restaurace zcela odlišných kategorií a úrovní.

„Naposledy jsme certifikáty vydávali v roce 2006, ty platí až do roku 2009. S koncem jejich platnosti příští rok ale nastane spousta změn. Některým provozovatelům certifikáty odebereme, zavedeme nová kritéria a ohodnocení odstupňujeme,“ řekla vedoucí oddělení cestovního ruchu Karin Oklešťková.

„Na příští rok připravujeme manuál, který představíme 25. září na schůzce s hoteliéry a restauratéry. Každý bude mít možnost se k němu vyjádřit a zmínit své pochybnosti a návrhy,“ dodala Oklešťková.

Olomoucká radnice svůj vlastní certifikát zavedla jako jedna z mála u nás a používá jej již sedmým rokem. Slibovala si od něj větší tlak na kvalitu služeb a usnadnění orientace návštěvníkům města.

Nyní se potvrzením radnice o "zaručené kvalitě služeb" může ve městě vykázat čtyřicet dva ze zhruba šedesáti zkoumaných restaurací. Podniky, které vyhoví kritériím, jsou na dveřích označeny nálepkou se znakem certifikátu a zvýrazněny v propagačních materiálech města.

Některá momentálně platná kritéria pro získání certikátu

*Jídelní lístek i v cizojazyčné verzi

*Jednotné oblečení personálu

*Otevírací doba nejméně 12 hodin

*Hostům jsou k dispozici základní dochucovací prostředky (sůl, pepř)

*Jídelní lístek (s výjimkou specializovaných restaurací) obsahuje nabídku nejméně: deset hlavních jídel (z toho šest z tzv. teplé kuchyně), dva saláty z čerstvé zeleniny a dvě jídla pro vegetariány

* Možnost objednání poloviční porce

* K odkládání oděvů je hostům k dispozici šatna, šatnový kout nebo věšák

*Na toaletách zrcadlo, ručník na jedno použití či sušič, mýdlo, toaletní papír

*Správně stanovená výše úhrady, vystavení účtu

Zdroj: olomoucký magistrát

Veronika Štefková, Magda Vránová