Tato dopravní omezení společně s dalšími, které se však už brzy dotknou také cestujících v městské hromadní dopravě, souvisejí se začínající rekonstrukcí olomouckého přednádraží. Jeho opravy by měly zlepšit nepřehlednou dopravní situaci, vzniknout by měl i nový centrální terminál s časy odchodů tramvají a autobusů, či malé náměstí s lavičkami a zelení. Rekonstrukce přednádraží skončí v červenci 2010.

„I když přestavba přednádraží preferuje zejména pěší a hromadní dopravu, po její dokončení však nové úpravy zlepší také celkovou dopravní logistiku v lokalitě. Na tomto místě se totiž v současnosti několikanásobně kříží tramvaje, autobusy a auta s pěšími trasami,“ uvedl Ivan Rašťák, tiskový mluvčí olomoucké radnice.

Přípravní práce v prostoru přednádraží začaly už začátkem února, v březnu pak budou následovat první stavební úpravy, kdy by se na třídě Kosmonautů měly mimo jiné postupně objevit provizorní tramvajové zastávky.

Od poloviny května pak musí cestující očekávat, že autobusy, které jezdí ze zastávek Hlavní nádraží a Kosmonautů budou jezdit v jiných časech a také po jiných trasách. Rovněž samotné zastávky podle potřeb stavařů několikrát změní svou polohu.

#nahled|https://g.denik.cz/43/8d/rekonstrukce_prednadrazi_4_etapa_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/43/8d/rekonstrukce_prednadrazi_4_etapa.jpg|Studie 4. etapy rekonstrukce přednádraží.#

Tramvajové dopravy se první velká omezení dotkne už v první polovině července. „V průběhu pětidenní výluky od osmého do dvanáctého července nebudou tramvaje jezdit mezi Hlavním nádražím a náměstím Hrdinů, protože v té době budou dělníci připravovat provizorní propojku před hotelem Sigma. Lidé budou tak moci jezdit v úseku Nové Ulice – náměstí Hrdinů a Neředěna, na ostatních linkách se cestující budou přepravovat náhradními výlukovými autobusy,“ upřesnil Rašťák.

Hned po skončení první výluky přestanou tramvaje jezdit zase až do půlky září jezdit mezi Hlavním nádražím a Pavlovičkami. Pak se výluka na pět dní znovu přesune na trasu Hlavní nádraží – náměstí Hrdinů. Hlavní tramvajová výluka pak skončí 20. září.

Také řidiči by se měli připravit na komplikace. Od poloviny března totiž už nebudou moci jezdit po propojovací silnici před hotelem Sigma, nová komunikace se tam objeví až na jaře příštího roku. Místo toho chce město v obou směrech pustit dopravu po Březinově ulici. Od poloviny března řidiči neprojedou ani mezi Masarykovou třídou a Jeremnkovou ulicí.

Poslední fáze rekonstrukce olomouckého přednádraží bude stát asi 260 milionů korun, 100 milionovou dotací však městu pomůže také Evropská unie. Společně s předcházejícími třemi etapami Olomouc už do této lokality investovala bezmála 600 milionů korun.

Od roku 2001 tak v přednádraží vznikly podzemní garáže, nově upravený prostor s vodní fontánou před krajským úřadem, či tramvajová smyčka a kruhová křižovatka.