„Dnes nastal den D. Posun, který právě začal, probíhá s pomocí hydraulických pístů. Těmi se konstrukce dlouhá 55 metrů a vážící 290 tun velmi pomalu přesouvá nad řeku,“ ukazoval ve středu dopoledne mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

Konstrukce mostu musela být zpevněna dočasnými vzpěrami a deskami tak, aby bylo možné s mostem manipulovat. Na konstrukci jsou přimontována kolečka, po nichž se kolos posouvá po dráze.

Na mostní konstrukci museli stavbaři upevnit speciální konstrukci na nasunutí mostu.

„Jedná se o žlutou část vepředu. Tento ‚nos‘ slouží pro nasunutí, aby se konstrukce případně nepřevrátila při přesouvání,“ vysvětloval Petr Chmelař, když zavrzala kolečka a konstrukce se posunula o další centimetry.

Nasunout a spustit

Nasouvání takzvané návodní strany mostu potrvá čtyři až pět dní. Transport nebude tak náročný jako v případě první části mostu, která již je usazena na místě od loňského roku.

„Nasouváme pouze kolmo na řeku a poté spouštíme konstrukci dolů, zatímco v předchozím případě jsme měli složitější manipulaci, kdy jsme šli kolmo nad řeku a pak ještě do strany,“ připomněl.

Transport kolosu nad Moravu, na kterém se současně podílí deset pracovníků, je nyní zase komplikovanější v tom, že firma má v ulici menší prostor k manipulaci.

„Část mostu se nachází již nad chodníkem. Proto je umístěný výše a následně jej budeme spouštět zhruba o metr níže do finální pozice,“ ukazoval Chmelař.

Komplet hotovo v létě

Následně dojde ke kompletaci konstrukce již nad vodou. Nejdříve dělníci osadí bednění a výztuže, pak přijdou na řadu betonáž, izolace mostovky a římsy, osazování příslušenství, přepojování definitivních inženýrských sítí.

V příštím roce bude rovněž vybudovaná tramvajová trať na obou polovinách mostu i jeho předpolí v ulici Masarykova. Celý most bude stavebně dokončený během léta příštího roku.

Nový most na Masarykově třídě bude ocelový s betonovou deskou, složený ze dvou polí. Jeho celková délka dosáhne 63,3 m, široký bude 26,3 m. Most povede ve výšce 7,65 m nad dnem řeky. Konstrukce nového mostu i samotné koryto Moravy pod mostem je navrženo tak, aby zajistilo převedení průtoku 380leté vody o průtoku 650 m³/s.