„Do Olomouce mi teď trvá cesta spěšným spojem osm minut, to je rychleji než autem. Nové vlaky, fajn svezení,“ hodnotila posun na kolejích mezi Olomoucí a Šternberkem studentka Julie.

K nástupišti šternberského nádraží se v tu chvíli už blížil moderní elektrický vlak RegioPanter. „Do Olomouce jezdím tak třikrát týdně, takže tuto změnu oceňuji hodně,“ usmála se a zmizela v útrobách dvouvozové jednotky.

V minulém týdnu k šesti dvouvozovým RegioPanterům s kapacitou 160 míst přidaly ČD na trať Olomouc - Uničov - Šumperk první delší, třívozové jednotky druhé generace, které pohodlně svezou 234 cestujících.

Další RegioPantery řady 640 budou podle ČD přicházet ve druhé polovině roku a na začátku roku 2024, podle harmonogramu do března. Celkově jich v Olomouckém kraji bude jezdit na tratích v elektrické trakci 27.

Ve Velké Bystřici letos vznikne chytrá zastávka. Správa železnic už vysoutěžila firmu, 14. června 2023
U trati na Olomoucku postaví první chytrou zastávku, ještě letos

Nové spoje

„Olomoucký kraj díky tomu získá nejmodernější regionální železniční dopravu v republice. Elektrické jednotky nabízejí komfortní cestování a maximální pohodlí. Jsou bezbariérové, mají pohodlné sedačky s dostatkem místa na nohy, nabijete si v nich drobnou elektroniku nebo se připojíte k Wi-Fi. Věříme, že nové vlaky a rychlejší spojení přilákají do vlaků nové zákazníky,” uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Od letní změny jízdního řádu, tedy od 11. června, začal platit dynamičtější a obsáhlejší jízdní řád, který na úseku Olomouc - Uničov již plně využívá jak traťové rychlosti 160 km/h, tak dynamických vlastností elektrických jednotek.

„Jízdní řád je díky tomu rychlejší a nabízí vyšší počet spojů. U části z nich (spěšné vlaky) je cestovní doba v úseku ze Šumperka do Olomouce zkrácena o 12 až 15 minut na celkových 50 minut,“ poukázala mluvčí ČD Vanda Rajnochová.

Problémové vystupování z nízkopodlažní jednotky Stadler GTW na trati mezi Olomoucí a Drahanovicemi
Do stadlerů se špatně nastupuje, na Olomoucku musí přestavět nástupiště

Už jen pantery

Díky nasazení třívozových souprav je nyní celá trať pokryta pouze jednotkami RegioPanter řad 650 a 640. Ty nyní obsluhují kromě úseku Šumperk – Uničov – Olomouc také celou novou linku, která pokračuje přes Přerov až do Vyškova na Moravě.

Klasická souprava složená z lokomotivy řady 362 a osobních vozů slouží jako záloha.

Na tratě v elektrické trakci mají ČD v Olomouckém kraji desetiletou smlouvu do roku 2032. Součástí kontraktu je dodávka zmíněných 27 nejmodernějších třívozových jednotek RegioPanter.

„Počty přepravených cestujících jdou nahoru. Zvýšený komfort, zvýšená rychlost. U RegioPanterů je spokojenost,“ hodnotil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Zácha.

Nádraží v Domašově nad Bystřicí, únor 2023
Proměny nádraží v údolí Bystřice: Historizující vzhled zůstane, ujišťuje správa

Problém se stadlery

U provozních souborů Haná a Sever s motoráky, kde mají ČD také desetileté smlouvy, je to s dodávkami naslibovaného vozového parku horší.

Podle harmonogramu mělo cestující vozit 12 kompletně modernizovaných motorových jednotek řady 646 výrobce Stadler Pankow už vloni. Použité vlaky koupily ČD v Německu a na Slovensku, v ŽOS Zvolen postupně procházejí celkovými úpravami.

Vlaková jednotka Stadler Pankow Českých drah
ČD stáhly stadlery z provozu na Olomoucku, reklamují je

„U Stadlerů je problém zejména u ŽOS Zvolen. Cestující si právem stěžovali, že je místo slíbených jednotek vozí zastaralé soupravy. Podle smlouvy uplatňujeme penále,“ uvedl Michal Zácha.

Aktuálně chybí dvě kompletní jednotky.

„Udělal se dodatek smlouvy, a než budou komplet Stadlery, dají nám České dráhy na některé koleje moderní RegioSharky. V průběhu pár měsíců jimi nahradí starý vozový park,“ uzavřel náměstek.