Oproti původním vlakům RegioPanter mají objednané novinky pro Olomoucký kraj řadu technických vylepšení.

Jsou vybaveny moderním informačním systémem, Wi-Fi, kamerami, možností automatického vedení vlaku a už z výroby budou vybaveny nejmodernějším vlakovým zabezpečovacím zařízením ETCS. Jejich maximální rychlost je 160 km/h.

„V rámci kontraktu získá Olomoucký kraj celkem 27 třívozových jednotek,“ sdělil Deníku náměstek hejtmana Michal Zácha.

Vyjet by měly postupně v letech 2023 a 2024.

Než konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka dodá ČD všechny třívozové jednotky, objeví se na regionálních tratích v kraji nové dvouvozové jednotky RegioPanter. V této variantě mají až 140 míst k sezení.

„Cestující ocení komfortní interiér, moderní výbavu, možnost pohodlné přepravy osob na invalidním vozíku i prostor pro kočárky a jízdní kola,“ uvedl mluvčí ČD Robert Pagan.

"Elektrická" smlouva až do roku 2032

Olomoucký kraj má s ČD podepsanou smlouvu na provozní soubor „Elektrická síť - střed a Elektrická síť - nová infrastruktura“ do konce roku 2022, a to z důvodu dokončení elektrifikace trati č. 290 Olomouc - Uničov - Šumperk.

Navazující smlouva na jeden z nejlukrativnějších vlakových souborů bude s ČD uzavřena na období od 1. ledna 2023 do konce platnosti jízdního řádu 2031/2032. K podpisu dojde podle náměstka Záchy v nejbližším možném termínu.

Smlouva, která má celkem 240 stran, definuje nároky na kvalitu a včasnost plnění veřejné služby dopravcem konkrétně na tratích č. 270 (I. Šumperk - Zábřeh na Moravě - Přerov, II. Olomouc - Nezamyslice), č. 271 (Přerov - Hranice na Moravě - Bohumín), č. 280 (Hranice na Moravě - Valašské Meziříčí - Vsetín - Střelná), č. 300 (Přerov - Nezamyslice - Vyškov na Moravě), č. 291 (Šumperk - Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou - Sobotín) a především na nově elektrifikované trati č. 290 (Olomouc - Uničov - Šumperk), která bude svou modernizací unikátní v rámci celé České republiky. Přestavba by měla být hotova do konce roku 2022.

Olomoucký kraj se zavazuje hradit dopravci kompenzaci. Jednotková cena kompenzace na 1 vlakkilometr byla s dopravcem v rámci tržních konzultací stanovena v průměrné výši 215,48 Kč/vlkm. K částce je potřeba připočíst částku přiměřeného zisku - čistého příjmu vycházejícího z hodnoty provozních aktiv ve výši 13,92 Kč/vlkm. Celková cena pak činí 229,40 Kč/vlkm.

„Pro zajištění údržby a čištění nových drážních vozidel se dopravce zavázal vybudovat z vlastních investičních zdrojů údržbovou základnu v odhadované výši 1,3 miliardy korun,“ informoval náměstek hejtmana Zácha.

České dráhy byly nakonec jediné, které se o elektrické tratě v Olomouckém kraji přihlásily.

Stejný dopravce získal v regionu desetiletý kontrakt i na dva motorové svazky Sever a Haná - s problematickým nasazením repasovaných jednotek Stadler.