Olomoucká radnice projekt nedávno obhájila na českém ministerstvu financí a nyní čeká na postoj švýcarské strany. Na svém původním stanovisku k výtkám ekologů a zvolené trase trvá.

O tom, zda peníze krajská metropole získá, by mělo být jasno na jaře.

Rozpor mezi vedením města a olomouckou Duhou se vyostřil loni na podzim.

Hnutí Duha avizovalo, že švýcarské vládě pošle stížnost na postup, který radnice zvolila při plánování nové tramvajové trati. Vedení města to označilo za "záškodnickou akci".

Duha: Záměru nové trati se nebráníme

Dopis s výtkami pak olomoucká pobočka Hnutí Duha odeslala začátkem tohoto roku na švýcarské ministerstvo financí, kde se rozhoduje o udělení dotace 225 milionů na novou trať v Olomouci.

„Švýcarské ministerstvo financí upozorňujeme, že zvolené řešení trati nebylo vybráno podle nejlepších dostupných znalostí, neproběhlo variantní posouzení, kudy trať vést," sdělil Miroslav Kutal, vedoucí olomoucké Duhy.

„Podporu hromadné dopravy vítáme a v žádném případě záměru nové trati nebráníme, ale protože se jedná o významnou investici na minimálně 100 let dopředu, žádáme Švýcarsko, aby se před udělením dotace přesvědčilo, že zvolená varianta byla vybrána na základě objektivního variantního hodnoceni, kdy byly brány v úvahu názory odborníků i veřejnosti,“ vysvětlil Kutal.

Ten očekává zpětnou reakci z alpské země zhruba za měsíc. Jaká bude?

„Buď Švýcaři řeknou, že jim stačí platná stavební dokumentace a lokálním problémem vedení trati se nebudou zabývat. Spíš ale doufám, že Švýcarsko dbá více na efektivitu vynaložených prostředků a variantní zpracování si vyžádá,“ dodal Kutal.

Primátor: S jinou trasou nepočítáme

Rozruch kolem stavby nové trati v Olomouci upoutal také české ministerstvo financí, kam město poslalo několikastránkové podklady například se souhrnem forem, jakým způsobem komunikovalo s veřejností. Obsahovaly také popis stanoviska města na celou záležitost.

„Část jednání, a to na české straně, máme úspěšně za sebou. Ministerstvo v těchto dnech odesílá celou dokumentaci do Švýcarska, kde si musejí udělat svůj názor. Nyní budeme čekat a standardně pokračovat v procesu snahy dotaci získat. Jasno by mělo být zhruba v březnu,“ uvedl Martin Novotný, olomoucký primátor.

Doplnil, že s jinou variantou vedení trasy město rozhodně nepočítá.

Stejně tak si první muž radnice stojí za názorem, že celá akce stavby tramvajové trati se od počátku připravuje naprosto transparentně.

„Všechny kroky byly učiněny v souladu se zákony a předpisy a město, stejně jako u jiných velkých projektů, komunikuje svoje plány se širokou veřejností,“ uvádí jako jeden z hlavních argumentů pro švýcarskou stranu vedení města.

Trasa, kterou mají podle radnice tramvajové koleje vést, se od třídy 17. listopadu stáčí přes území bývalého Milo závodu (budoucí Šantovky) podél Mlýnského potoka a následně řeky Moravy. Dále se bude napojovat na Velkomoravskou ulici, z ní pak odbočí doleva k sídlištím. Nové sady a Povel.

Podle Hnutí Duha by byl výhodnější původní návrh trasy přes ulici Rooseveltova.