Sedmaosmdesáti­letého Vladimíra Berku nepřivedla ve středu odpoledne na olomoucké Horní náměstí zvědavost, aby se podíval na hlavu státu, ale problém.

Často jezdí autem do Leštiny na Zábřežsku a vadí mu, že dálnice nasměrovaná na východ Čech končí v Mohelnici.

Prezidenta přišel požádat, aby spíše než vodní cestu Dunaj Odra Labe prosazoval dokončení důležitých autostrád v Olomouckém kraji.

„Proč musíme jezdit přes Brno a platit benzín? Navíc dálnice je přecpaná. Rozumím, že se tehdy dala přednost Slovákům, kteří si vymohli spojení Brno-Bratislava, ale tím je Olomoucko odstrčeno. Je potřeba úsek na Hradec Králové dokončit," vysvětloval, proč na náměstí požádal o slovo a obrátil se na Miloše Zemana.

„My Hanáci jsme velcí držgrešlata, my bychom rádi vybírali mýtné. Ať nám platí za to, že tu budou jezdit," zažertoval do mikrofonu.

Setkání prezidenta s občany před olomouckou radnicí

„Autostráda by měla mít přednost před průplavem. Zda bychom se na tom mohli domluvit," navrhoval prezidentovi před stovkami Olomoučanů.

Natažených rukou je hodně

Podle Vladimíra Berky není správné upřednostňovat průplav.

„Vědci říkají: málo vody. Jiní zase poukazují na strašné náklady," shrnul, proč nepreferovat nadnárodní vodní cestu. „Prioritou by měla být autostráda. A pak až průplav," dodal.

Podle prezidenta Miloše Zemana jedno nevylučuje druhé.

„Proč byste měl mít jenom jednu velkou investici, když potřebujete zaměstnat spoustu lidí? A natažených rukou po práci je poměrně hodně," reagoval prezident na dotaz sympatického Olomoučana.

Největší problém regionu

Setkání prezidenta s občany před olomouckou radnicíPrávě nezaměstnanost označil Miloš Zeman za největší problém regionu.

„Na Olomoucku je nezaměstnanost kolem deseti procent, což je o něco nižší číslo, než na Jesenicku. Ale je zvláště znepokojivé, vezmeme-li v úvahu, že na jedno pracovní místo připadá 33 uchazečů," připomínal lidem smutnou statistiku.

„A kromě deseti procent nezaměstnaných je tady strach dalších deseti procent z toho, že o práci přijdou," doplnil.

Budoucnost, ne akvaparky

Pomoci třetímu nejchudšímu kraji země by podle prezidenta měly investice.

„Proč není už patnáct let slibované dálniční spojení mezi Olomoucí, přes Mohelnici a Hradec Králové do Prahy?" potěšil ucho Vladimíra Berky. „Proč neexistuje kanál Dunaj Odra, který by dal na patnáct let práci 60 tisícům lidí? Sen Tomáše Bati," zmínil projekt, jehož je velkým propagátorem.

Podle prezidenta však chybí odvaha uskutečnit takové velké investice do budoucnosti.

„Hledejme cestu v rozumných investicích, ne v pomnících starostů typu akvaparků, které se nevyplatí, protože je musí město dotovat," dodal k podpoře zaměstnanosti a zmínkou o vodním parku si vysloužil potlesk.

Vodní kanál by dal lidem práci, argumentuje prezident

Podle prezidenta Miloše Zemana by smutné statistiky nezamestnanosti v Olomouckém kraji mohla vylepšit stavba vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe.

Pokud by se vodní trasa budovala, dala by práci tisícovkám lidí.

„Jsem stoupencem kanálu Dunaj Odra Labe a plně respektuji argumenty proti. Argumenty pro říkají že by zaměstnal 60 tisíc lidí na dobu patnácti let, a tento kanál by procházel i územím Olomouckého kraje," uvedl prezident na setkání se zastupiteli Olomouckého kraje.

„Byla by to bezesporu velká stavba, argumenty pro a proti známe," dodal ke stavbě, o níž se debatuje desítky let a již mají zaneseny v územních plánech obce v dotčené oblasti.

Podle prezidenta je zapotřebí zpracovat studii proveditelnosti, která by měla definovat plusy i mínusy nadnárodního dopravního řešení.

„Komise pro životní prostředí akademie věd se vyjádřila negativně, ale ochránci životního prostředí už udělali leccos," poznamenal Miloš Zeman.

Poukázal na to že k projektu se hlásí jeho polský protějšek a našel zastání i u rakouské hospodářské komory.

„My musíme lobovat v sousedních zemích, protože to by měl být projekt Evropské unie, nejen náš," uvedl prezident a připomněl možnost kofinancování z 85 procent.