Stočtyřicíckou přes centrum obce Křelov, stodesítkou okolo olomouckého hlavního nádraží, více než stovkou kolem Mateřské školy na Návsi Svobody v Olomouci-Holici, kde je třicítka… … takhle hovoří záznamy orientačních bezpečnostních radarů.
Když se na Olomoucku u silnic poprvé objevily digitální tabule informující motoristy o jejich momentální rychlosti, každý šofér šlápl na brzdu, přestože zařízení pouze monitoruje situaci v příslušném úseku silnice a žádný přímý postih motoristům nehrozí.
„Zpočátku fungoval bezpečnostní radar bezvadně. Teď už jej někteří řidiči ignorují. Podle záznamů přístroje ale pořád více než polovina aut přibrzdí,“ konstatoval starosta Samotišek Luboš Gloser. Výstražná digitální tabule je v obci umístěna na rovné silnici ve směru od Tovéře.
Olomoučtí strážníci ze svých zkušeností říkají, že měřicí zařízení přestanou brát řidiči vážně ve chvíli, kdy je dlouho na jednom místě.
„Disponujeme dvěma preventivními radary a máme s nimi výborné zkušenosti,“ sdělila mluvčí městské policie Lenka Prošková. Dodala však, že strážníci přístroje zhruba každé tři dny přemísťují. „Jakmile je radar dlouho na jednom místě, někteří řidiči dokonce začnou testovat, jak rychle jim auto jede a podobně,“ podotkla mluvčí.
V Křelově dokonce museli kvůli podobným „závodníkům“ omezit maximální rychlost, kterou displej zobrazuje. „Radar je teď nastaven tak, že ukazuje maximálně stodvacítku, i když v paměti má samozřejmě zaznamenanou skutečnou rychlost vozidla. Nestojíme o to, aby si tu někdo zkoušel, jak rychle mu auto jede,“ objasnil křelovský starosta Jiří Spurný.
Občas radar také přemisťují a s jeho vlivem jsou celkem spokojeni. „Zařízení vyhodnocuje počáteční rychlost, kterou vozidlo najíždí do jeho zorného pole, a potom také rychlost po ujetí dalšího úseku. Ze záznamů je patrné, že většina řidičů přibrzdí. I když se nám už jednou stalo, že o půl čtvrté odpoledne jel někdo okolo hřiště v centru obce sto čtyřicet,“ povzdechl si Spurný.
V Senici na Hané zase před několika lety postavili zpomalovací ostrůvek na silnici ve směru od Loučan. Ani to už nefunguje.
„Některá nákladní auta neobjíždějí ostrůvek zprava, kde se silnice zatáčí, ale vjedou zleva do protisměru,“ uvedl senický starosta Michal Tichý. Šoféři osobních vozů po čase zjistili, že ostrůvek pomocí „myšky“ projedou zprava i stotřicítkou. „Auta v obci zpomalí snad jen rozkopaná či děravá silnice,“ stěžoval si starosta s tím, že obec nyní usiluje o vybudování vyvýšeného přechodu pro chodce u základní školy.
Starosta míní, že nejlepší je, pokud mají zpomalovací prvky návaznost na policii. „Nejlépe na řidiče funguje vědomí, že se na příslušném nezpečném místě čas od času objeví hlídka,“ řekl starosta.
Mluvčí olomoucké policie Marta Hanzlová uvedla, že podněty z jednotlivých obcí berou vážně a na kritická místa posílají dopravní hlídky. „Co se týče zpomalovacích prvků, velmi dobré zkušenosti máme i se zpomalovacími přejezdovými pásy, retardéry. Ale ty lze umístit jen někde, například v obytných zónách,“ uvedla.
Figuríny policistů už u silnic nejsou
Z ulic na Olomoucku zmizely makety dopravních policistů v životní velikosti. Okres přitom patřil k vůbec prvním oblastem v republice, kde policie tyto originální bezpečnostní prvky zavedla.
Z „placatých“ strážců zákona však přestali mít řidiči brzy respekt. „Nejdřív začali vtipálci makety oblékat do různých svetrů a kulichů. Později je vandalové cíleně ničili,“ konstatovala mluvčí olomoucké policie Marta Hanzlová.
Neživý dopravák tak už v regionu nehlídkuje ani jeden.
Ivo Opletal