V olomoucké Přerovské ulici od dubna funguje nově instalovaný radar v obdobném režimu jako vloni namontované zařízení v Olomouci-Chválkovicích v ulici Švabinského.
„Zaznamenávat bude okamžitou rychlost na vjezdu i výjezdu z měřeného úseku,“ avizovala mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.
Po umístění radaru na jednu z nejrušnějších olomouckých ulic, kterou vede silnice I/55, volali místní občané. V Holici sepisovali již v roce 2018 petici a dožadovali se zklidnění dopravy, což zvýší bezpečnost provozu a částečně přispěje ke snížení hlukové zátěže.
„Přerovská, to je závodní dráha. Občané po tom volají už delší dobu,“ potvrdil před pár dny předseda komise městské části (KMČ) František Ryšánek.
Olomouc počítá s rozšířením radarů do dalších ulic. V Chomoutově v ulici Dalimilova a ve Chválkovicích se podle dosavadních zkušeností velmi osvědčily. Provoz v rušných ulicích se prokazatelně zklidnil.
Ještě letos proto chce město spustit měření rychlosti v Okružní ulici. „A to od 1. července,“ upřesnila Radka Štědrá. V plánu na příští rok je pak ulice Jižní spojující Nové Sady a Slavonín.
Během jarních měsíců se nově objeví radary ve dvou obcích u Šternberka.
Konkrétně se jedná o Komárov a Babice.
„Musíme zvýšit bezpečnost. Budeme dělat přechod pro chodce poblíž parkoviště u domova pro seniory a chodník podél cesty. Současně s tím musíme zpomalit projíždějící motoristy,“ zdůraznila starostka Komárova Lucie Konupková.
Musíme zakročit
Informační radar i screening provedený šternberskou městskou policií v obci ležící na tahu na Rýmařov ukázaly, že je nasazení takového nástroje nutné. Přes cestu navíc chodí lidé na vlak, hodně i obyvatelé Řídeče.
„Již máme uzavřenou veřejno-právní smlouvu se Šternberkem. Měření ukázala, že musíme zakročit,“ dodala.
Provoz radarů a veškerou agentu totiž bude zajišťovat město.
„Reagujeme na požadavek těchto dvou obcí, kde zastupitelstva volají po zpomalení provozu a umístění tohoto radaru. Sami v obcích měřit nemohou. Screening po dubu 14 dní prokázal, že je to odůvodněné, jinak by to ani dopravní inspektorát nepovolil,“ poukázal šternberský radní Libor Šamšula.
Přesný termín spuštění provozu nových radarů v Komárově a Babicích zatím stanoven nebyl.
„Do léta by to mělo být instalováno. Motoristy budeme informovat,“ dodal Šamšula, jenž je současně velitelem městské policie.
Místní volali po trvalém opatření
Šternberk úspěšně krotí rychle jedoucí řidiče na příjezdech od Olomouce a Opavy, kde jsou stacionární radary instalované od března 2015. Byly zde v minulosti nehody s těžkými následky. V roce 2022 přibyl radar v místní části Krakořice a další pak v obci Lužice.
Místní volali po trvalém opatření, které pod hrozbou sankce přinutí řidiče v obci zpomalit. Necítili se bezpečně.
„Jsme rádi, že nás Šternberk zapojil do měření. Pro tak malou obec je to velká věc. Sami bychom na tyto radary nedosáhli, nemáme na to lidi, kteří by systém obhospodařovali a řešili s tím spojenou administrativu,“ ocenil tehdy pomoc města starosta Lužic Jaroslav Žaluda.
Radary chce i Horka či Dolany
Protože je na první pohled vidět, že radary v Olomouci přinášejí efekt, obracejí se už na olomouckou radnici obce ze sousedství, kde si dlouhodobě neví s piráty silnic rady. Zařízení bez možnosti zasílání pokut za překročenou rychlost zde nezabrala.
Malé obec však samy nemohou zpracovávat data. Radary by chtěli konkrétně v Kožušanech-Tážalech, Dolanech nebo Horce nad Moravou.
„Vzhledem k tomu, že ostrý provoz radarů započal teprve se začátkem letošního roku, zůstávají pro nás v současné době prioritou zejména lokality na samotném území města. Konkrétní forma spolupráce s dalšími obcemi by tak mohla teprve přijít na řadu,“ dodala k poptávce mluvčí magistrátu Radka Štědrá.
Radary na Olomoucku:
Olomouc
Holice, Přerovská ulice
Chomoutov, Dalimilova ulice
Chválkovice, Švabinského
Šternberk
Olomoucká
Jívavská
Krakořice
Lužice