Ochlazení v příštím týdnu, kdy v noci teploty spadnou pod minus pět, ale opeřence na cestě k cíly zřejmě zpomalí.

„Pomalu přilétají husy velké z jihu, které v březnu začnou hnízdit na jižní Moravě, některé přes nás táhnou zahnízdit třeba až do Polska,“ popisoval místopředseda Moravského ornitologického spolku Jiří Šafránek.

„Husy polní a běločelé zase zimovaly na jižní Moravě, kde jich letos bylo něco přes patnáct tisíc, a ty se začínají posouvat do Skandinávie a do Pobaltí, kde hnízní,“ uvedl.

Husy jsou nad Moravou v pohybu a v těchto dnech je možné pozorovat i jejich reakce na změnu počasí, kdy změní směr letu a vracejí se.

„Husy netáhnou hned přímo do hnízdišť, ale jsou tady v pohybu, toulají se. Může je zastavit nepřízeň počasí, ochlazení, kdy změní směr a začnou se vracet,“ vysvětloval ornitolog.

Aerodynamika nebo psychika?

Divoké husy jsou na obloze čitelné i pro jejich uskupení ve tvaru písmene V. Je to kvůli aerodynamice, nebo mají pro uspořádání ve vzduchu i jiné důvody?

Podle Šafránka husy zvýhodňují let mladší, méně statnějším jedincům.

„Z pozorování vyplývá, že v přední části letí nejzkušenější a nejsilnější husy a mláďata jsou uprostřed, v bočních řadách,“ uvedl ornitolog.

Kritici aerodynamického výkladu ovšem tvrdí, že mechanismus platí pouze u letadel s pevnými křídly, nikoliv u ptáků, kteří křídly mávají.

Popisují, že víry v tomto případě fungují velmi složitě, a aby z nich měl pták v závěsu nějakou výhodu, musel by mávat křídly ve fázi. To však údajně nebylo pozorováno, každý pták mává křídly svým vlastním tempem.

Podle zastánců této teorie uskupení do písmene V souvisí spíše s psychikou hus, které při letu potřebují sledovat ptáka před sebou. Kdyby letěly za sebou, musely by naklánět hlavu.

Aerodynamické teorie však podepírají výsledky zkoumání ptáků, jejich pulzu při letu, pomocí zařízení, kterým byli vybaveni. Ty dokazovaly, že ptáci v hejnu spotřebují méně energie.

„Ve V létají i kormoráni. Ale jen na delší trasu. Když letí na kratší vzdálenost, jsou neuspořádaně. To svědčí o tom, že uspořádáním při cestování na delší časy to má význam, šetří energii,“ uvedl ornitolog Šafránek.